افزایش قیمت سکه

 

افزایش قیمت سکه

همانطور که می‌دانید عوامل متفاوتی بر روی قیمت سکه تاثیر گذار است و هر کدام از این عوامل ویژگی خاص خودش را دارد. در این مقاله در رابطه با این عوامل می‌نویسیم تا شما با آن‌ها بیشتر آشنا شوید و بتوانید به آسانی این عوامل را شناسایی کنید. « عوامل تاثيرگذار بر قیمت سکه به طور کلی به عواملی گفته می‌شود که در طول زمان قیمت سکه را دستخوش تغییرات می‌کند. »

 

عوامل تاثير گذار به صورت کلی 

۱ عوامل داخلی بازار

به طور خلاصه عوامل داخلی شامل عرضه و تقاضا است که این موضوع به خریداران و فروشندگان بستگی دارد.

۲- عوامل خارجی بازار

این عوامل نیز به طور خلاصه تحت تاثير قیمت دلار، متغير‌های اقتصادی و قیمت جهانی طلا است.

 

عوامل تاثير گذار به صورت جزئي 

۱-قیمت طلا جهانی

با توجه به اطلاعاتی که نمودارها نمایش داده‌اند می‌توان گفت که قیمت سکه بهار آزادی و قیمت یک اٌنس طلا جهانی در یک روال خاص طی می‌شود. یکی از نشانه‌های تاثیر مستقیم قیمت طلای جهانی بر بازار سکه این است که در بیشتر مواقع هم زمان با افزایش قیمت اٌنس جهانی طلا، قیمت سکه طلا نیز به صورت چشمگیری افزایش می‌یابد. البته بعضی اوقات تغییراتی به صورت عکس نیز مشاهده شده است.         به طور کلی می‌توان گفت که قیمت سکه تا حد زیادی از قیمت طلا جهانی پیروی می‌کند زیرا محاسبات صورت گرفته نشان می‌دهد که سکه در ۸۱.۳٪ مواقع هم راستا با تغییرات قیمت اٌنس جهانی بوده است.

 

۲-نوسانات نرخ ارز

نرخ ارز یکی از عوامل خارجی موثر بر روی قیمت طلا است. طلا یکی از دارایی‌هایی به حساب می‌آید که قیمت آن مطابق قیمت متغییر‌های جهانی مشخص می‌شود؛ با اینکه عوامل داخلی نیز بر قیمت طلا تاثیر گذارند ولی متغیرهای خارجی به مراتب تاثیر بیشتری دارند.

هنگام قياس قیمت سکه با قیمت دلار در بازار آزاد ایران، ثابت شده است که قیمت سکه تحت تاثیر نرخ دلار است حتی می‌توان این گونه گفت که نوسانات قیمت دلار ارتباط مستقیم با روند رشد و کاهش قیمت سکه و طلا دارد. خوب است بدانید که قیمت سکه بهار آزادی ۹۵.۴٪ به نرخ ارز بستگی دارد.

 

۳-نرخ تورم

به طور کلی تورم موجب می‌شود که ارزش پول کاهش پیدا کند و با افزایش تورم مردم به نگهداری از دارایی‌های خود بیشتر علاقه‌مند می‌شوند.

طلا یکی از دارایی به حساب می‌آید که ارزش آن در برابر تورم تغییر زیادی ندارد ولی با افزایش تورم درخواست برای خرید طلا و یا سکه افزایش پیدا می‌کند و بنابراین چون تقاضا زیاد می‌شود قیمت نیز به مراتب زیادتر می‌شود.

 

۴- بی ثباتی اقتصادی

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار روی قیمت طلا عدم قطعیت سیاسی و بی ثباتی اقتصادی است. با افزایش تنش‌های داخلی و یا بین المللی باید انتظار افزایش قیمت را داشته باشید. برای مثال می‌توان به شکست مذاکرات آمریکا و کره شمالی، مناقشات هند و پاکستان و مذاکرات تجاری آمریکا و چین اشاره کرد.

 

۵- نظام عرضه و تقاضا

طلا و سکه نیز مانند سایر کالاها تحت تاثیر نظام عرضه و تقاضا قرار دارند به این شکل که تقاضا رابطه مستقیم با افزایش قیمت دارد مثلا اگر تقاضا برای خرید طلا و سکه در کشورمان افزایش یابد، قیمت نیز به همان اندازه اضافه می‌شود و اگر میزان تقاضا کاهش یابد، از قیمت نیز کاسته می‌شود.   

 

۶-صندوق سرمايه گذاری طلا

به سرمايه گذاری غیر مستقیم در طلا و همچنین در بورس، صندوق سرمايه گذاری می‌گویند. درست است که تاثیر این صندوق‌ها بر قیمت طلا کم است ولی بی تاثیر نیست پس هر چقدر که تقاضا برای خرید واحدهای این صندوق زیاد شود، قیمت طلا نیز افزایش میابد و همچنین برعکس این موضوع نیز ممکن است اتفاق بی‌افتد.

 

۷- بدهی دولت ها

یکی دیگر از دلایل افزایش تورم می‌تواند افزایش بدهی‌های دولت‌ها باشد که در نتیجه آن نرخ ارز کشور کاهش پیدا می‌کند و ارزش دلار آمریکا بالا می‌رود. افزایش بدهی‌های دولت و کاهش ارزش ارز کشور باعث بالا رفتن قیمت سکه و طلا نیز می‌شود.

 

۸- رکورد اقتصادی

منظور از رکورد اقتصادی کاهش حجم توليد و تجارب است. هنگامی که رکورد اقتصادی برای کشوری رخ بدهد، نرخ بهره بانکی و به واسطه آن ارزش ارز کشور نیز کاهش میابد و به دنبال آن قیمت سکه و طلا افرایش میابد. برای مثال، این موضوع در کشور ما ایران رخ داده است و همین امر باعث شده تا قیمت سکه و طلا در ایران بالا برود.

افزایش قیمت سکه

کلام آخر

همان طور که در مقاله مطالعه کردید، عواملی همچون اٌنس جهانی طلا و قیمت دلار تاثیر به سزایی در بالا و پایین رفتن قیمت سکه و طلا در کشور دارند اما علاوه بر این دو مورد باید بدانیم که سیاست‌های اقتصادی و سیاسی ایران و دنیا نیز مهم است. بنابراین اگر قصد دارید که بر روی سکه و طلا سرمایه گذاری کنید بهتر است از چند وقت قبل اخبار سیاسی و اقتصادی کشور را رصد کنید تا اطمینان کامل را از این سرمایه گذاری کسب کنید.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *