کدهای حک شده ۳ رقمی بر روی طلا چه معنایی دارد؟ ۴ نکته مهم که باید بدانید

کد‌های حک شده روی طلا را بدانید
کد‌های حک شده روی طلا را بدانید

حتما هنگام خرید طلا و زیوالات به اعداد متفاوت و حروف مختلف درج شده روی آن‌ها دقت کرده‌اید. این اعداد می‌توانند راهنمای خوبی برای شما در زمان خرید باشند زیرا این اعداد و حروف بیانگر شهر و یا کشور سازنده طلا، عیار طلا، روکش طلا و… است.

به اعداد و حروف‌های حک شده روی طلا و زیورالات “اٌنگ” می‌گویند. هر انگ نشان دهنده این است که جواهر و زیوالات در کدام کشور ساخته شده، چه عیاری دارد و با چه فلزی تهیه شده است. اطلاعات نوشته شده بر روی طلا‌های داخلی و خارجی باهم تفاوت دارند؛ پس اگر می‌خواهید راجب کدهای درج شده اطلاعات بیشتری کسب کنید و خرید بهتری داشته باشید، تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

 

کد‍‌های طلا

همانطور که در مقدمه گفته شد هر نوع جواهر و زیورالات کد‌ها و حروف مختلفی دارند برای مثال عیار نقره می‌تواند 990 یا 850 باشد و عیار طلا می‌تواند 750یا 999 باشد. کد‌های طلا و نقره باهم تفاوت داردند اما معنا و کارکرد این اعداد دقیقا مطابق همدیگر است. در این مقاله ما معنای اطلاعات درج شده روی طلا را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

 

1- کد عیار

عیار طلا در کشور ما از دوبخش تشکیل می‌شود. بخش اول شماره عیار طلا است و بخش دیگر حرف K یا Kt مخفف کلمه karat است. مثلا اگر بر روی جواهر و زیورالات شما انگ نوشته شده K24  است معنی آن این است که طلای شما 24 عیار است. به طور مثال عدد “750” به معنی این است که 75 درصد طلا در قطعه خریداری شده استفاده شده و عیار آن 18 است و عدد “999” به معنی طلا 24 عیار است و درصد خلوص آن 99 درصد است. کاملا واضح است که هرچه درصد خلوص و عیار قطعه شما بیشتر باشد، ارزش آن نیز بیشتر است.

 

کد عیار‌های طلا
کد عیار‌های طلا

2- کد محل ساخت

اگر طلای شما در ایران ساخته شده باشد، یک کد شناسایی بر روی آن درج می‌شود. این کد محل ساخت طلا را به شما نشان می‌دهد؛ به طور مثال حرف “E” برای شهر اصفهان است پس محل ساخت طلای شما اصفهان است، اگر “T” حک شده باشد بیانگر شهر تهران است و اگر “M” باشد شهر مقدس مشهد را نشان می‌دهد. برخی اوقات در کنار این حروف اعدادی نیز وجود دارد که شماره کارخانه تولیدکننده، شماره استاندارد و حتی ممکن است شماره اتحادیه طلا و جواهر را نشان دهد و نباید آن را با عیار اشتباه بگیرید.

 

انگ حک شده روی انگشتر
انگ حک شده روی انگشتر

 

3-  مفهوم حروف انگلیسی

اگر حروف HGP را دیدید یعنی قطعه شما فقط روکش طلا دارد و از جنس طلا نیست. اگر حروفXP را مشاهده کردید یعنی قطعه شما با طلا آبکاری شده است. حرف G مخفف GOLD (طلا) و حرفP مخفف PLATED (روکش) است.

 

4- کد رنگ طلا

سه رنگ طلا وجود دارد که هر کدام با یکی از حروف Y-W-P بر روی طلا حک می‌شود.

  • YELLOW GOLD (طلا زرد)
  • WITHE GOLD (طلا سفید)
  • PINK GOLD (طلا صورتی یا رزگلد)

مثلا اگر بر روی طلا شما نوشته شده بود “WE24K” یعنی قطعه شما رنگ سفید دارد، محل ساخت آن شهر اصفهان است و عیار 24 دارد. یک نمونه دیگر کد “YT18Kt” که به معنی رنگ زرد، شهر تهران و عیار 18 است.

 

سخن آخر

شما در این محتوا با کدهای طلا آشنا شدید و معنا و مفهوم حروف نوشته شده را دانستید. ما در این مقاله کدهای عیار طلا، رنگ طلا، شهرهای ساخت قطعه و همچنین حروف مختلفی که نشان دهنده روکش طلا و یا آبکاری طلا بود را به شما گفتیم. حالا که شما با اطلاعات درج شده روی طلا آشنا شدید توقع یک طلا فروش و یا طلا شناس را از خود نداشته باشید زیرا شما هنوز در این کار حرفه ای نیستید و فقط اطلاعات پایه را کسب کردید.

امیدواریم این مقاله توانسته باشد مشکل شما را رفع کرده باشد و اطلاعات شما  را اضافه کرده باشد.

 

 

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *