چگونه طلا در طبیعت یافت می‌شود؟

طلا چیست

 

طلا ماده معدنی کمیابی است که با رنگ طلایی و جلا فلزی درخشان، قابل تشخیص است. طلا، این ماده زرد یا طلایی رنگ به علت ویژگی‌های خاصی مانند کمیاب بودن، مقاومت در برابر خوردگی، هدایت الکتریکی بالا، انعطاف پذیری، خاصیت شکل پذیری و کاربردهایی  که در صنعت دارد، بسیار ارزشمند است. در این مقاله شما قرار است در رابطه با نحوه یافتن طلا در طبیت آشنا شوید و بدانید که طلا در طبیت چگون استخراج می‌شود.

 

طلا چیست؟

طلا یک عنصر شیمیایی با نماد علمی و عدد اتمی ۹۷ است. طلا خالص با رنگ زرد روشن و مقداری مایل به قرمز یا سفید شناخته شده است. طلا به طور طبیعی در طبیعت تشکیل می‌شود و در طبیعت  یا به طور خالص و یا به همراه عناصری دیگر مانند نقره، پلادیوم، مس و تلوریوم یافت می‌شود. طی تحقیقات انجام شده می‌توان گفت که کوه سنگ طلا در مرز ایالت آیداهو- مونتانا( آمریکا ) می‌باشد. به طور خلاصه طلا نوعی شیشه درخشان و تابان است که می‌تواند باعث ایجاد تولید انرژی شود. 

    

 چگونه طلا در طبیعت ایجاد می‌شود؟

با مطالعات و تحقیقات صورت گرفته دانشمندان دریافتند که رگه‌های طلا در اثر رسوب مواد معدنی از مایعات بسیار داغ که در شکاف‌های عمیق پوسته زمین جریان دارد، به وجود آمده‌ است. حرارت بالا داخل زمین، سیالاتی که در قسمت عمیق پوسته آن وجود دارد را گرم و داغ می‌کند. این مایعات بیشتر در فضای گسترده‌ای از بین صخره‌ها و سنگ‌ها گذر می‌کند و طلا را در خود حل می‌کند.

هنگامی که مایعات سرد شوند و یا با سنگ‌های دیگر واکنش دهند، طلا حل شده از شکاف‌ها و درزهای صخره‌ها رسوب می‌کنند؛ این موضوع به این معنی است که طلا از مایعات جدا می‌شود.

برخی سنگ‌ها حاوی رگه‌هایی از طلا هستند که در سطح زمین قرار گرفته اند و در حال فرسایش‌اند. طلا موجود در این سنگ‌ها در نهرها شسته شده و رسوبات طلا آبرفتی را به وجود می‌آورند. در این قسمت آب بیشتر، طلا را غلیظ و متمرکز می‌کند؛ زیرا طلا سنگین تر از موارد دیگری است که در رودخانه وجود دارد. به دلیل اینکه طلا سنگین است در حفره‌ها جمع می‌شود و یا در بستر رودخانه‌ها به دام می‌افتد. این نوع طلاها به طلا آبرفتی معروف است.

 

استخراج طلا در طبیعت چگونه است؟

بیرون کشیدن سنگ حاوی طلا از زمین، اولین گام در روند استخراج طلا در طبیعت است. شرکت‌هایی که در زمینه حفاری فعالیت دارند برای بدست آوردن طلا خالص از فرایندهای استخراج پیچیده‌ای استفاده می‌کنند. نخستین مرحله در این کار شکستن سنگ‌های بزرگ و درشت و تبدیل آن‌ها به قطعات کوچکتر است. در مرحله بعد آسیاب، سنگ‌های طلا را به اندازه شن‌های جاده خٌرد و کوچک می‌کند. سپس این ماده‌های شن مانند وارد غلطک‌های چرخان می‌شود که با گلوله‌های فولادی پر شده است.

داخل این غلطک‌ها، سنگ‌های معدن به صورت کامل خورد می‌شود و به حالت پودر در می‌آید. و اما مرحله بعد، اپراتورهای آسیاب، دوغاب یا همان پودر را با آب غلیظ می‌کنند تا یک خمیر شکل بگیرد و بعد آن را از طریق یک سری مخازن آبشویی عبور می‌دهند.

لیچینگ یا استخراج مایع-جامد با استفاده از یک حلال شیمیایی، طلا را از سنگ معدن جدا می‌کند. لیچینگ یک فرایندی است که در طی آن یک ماده با حل شدن در یک حلال از ماده جامد جدا می‌شود. رایج ترین حلالی که در این صنعت مورد استفاده می‌گیرد سیانید است که باید در یک روندی به نام خمیر کردن با اکسیژن ترکیب شود. فرایند خمیر کربنی تکنیک استخراجی برای بازیابی طلا است.       

  نحوه استخراج طلا در طبیعت

کلام آخر

بر طبق تحقیقات و تجربه هایی که در سال‌های اخیر انجام شده است، آمارها نشان می‌دهد که حدود ۲۴۴۰۰۰ تن طلا و ۵۷۰۰۰ ذخایر زیرزمینی تا به حال کشف و یافت شده است که بیشترین قسمت طلاهای پیدا شده مربوط به سه کشور چین، استرالیا، آفریقا‌‌جنوبی است. البته باید خاطرنشان کرد که کشور آمریکا در تولید طلا در سال ۱۳۹۶ توانست رتبه چهارم را برای خود کند. اگر می خواهید در رابطه با طلا اطلاعات بیشتری داشته باشید اینجا کلیک کنید.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *