هر آنچه که باید راجب رنگ طلا بدانیم

 

gold color

 

وقتی حرف از طلا، این فلز زیبا و گرانبها به میان می‌آید به احتمال زیاد اولین رنگی که در ذهنتان نقش می‌بندد رنگ زرد یا طلایی باشد ولی طلا می‌تواند رنگ‌های که شما فکرش را نمی‌کنید نیز داشته باشد همانند بنفش یا سبز زیرا رنگ طلا با توجه به ناخالصی های درون آن می‌تواند متفاوت باشد.

 

انواع رنگ طلا

برای اینکه گسترده رنگ‌های طلا بیشتر باشد، طلا را با فلزاتی همچون پالادیوم، مس، نیکل، روی و نقره می‌توان ترکیب کرد.

 

  • رنگ زرد

طلا زرد

همانطور که می‌دانیم رنگ طبیعی طلا زرد است و هرچه عیار آن بیشتر باشد زرد آن پررنگ تر می‌شود. طلا زرد با فلزات مس و نقره ترکیب می‌شود تا رنگ زرد مناسب تری پیدا کند. این ترکیب شامل طلا18 عیار 75 درصدی، مس 12.5 درصدی و نقره 12.5 درصدی است. این رنگ طلا باعث حساسیت کمتری می‌شود و کمترین نگهداری را می‌خواهد.

 

  •  سفید

رنگ سفید طلا از ترکیب آن با روی، نیکل و مس به وجود می‌آید. همچنین این رنگ را میتوان با طلا و پلاتین نیز پدید آورد. خلوص طلا سفید نیز همانند طلا زرد با عیار اندازه گیری می شود. برخی مواقع طلا سفید را با فلزاتی مانند رودیوم روکش می‌کنند تا براق تر و سفیدتر بشود. از آنجایی که نیکل حساسیت زا است طلا سفید را با پالادیوم نیز ترکیب می‌کنند. رنگ سفید طلا نسبت به رنگ زرد آن مقاوم تر و ضد خش تر است.

 

  • رزگلد یا صورتی

رنگ رزگلد طلا با فلزاتی مثل مس و نقره ترکیب می‌شود. رنگ رزگلد با طلا 18 عیار 75 درصدی، مس 22.25 درصدی و نقره 2.75  درصدی ترکیب می‌شوند. رنگ‌های قرمز، رزگلد و صورتی فقط یک تفاوت باهم دارند، درصد مس موجود در ترکیب آن‌ها؛ هرچه مس بیشتر باشد طلا قرمز تر می‌شود و هرچه مس کمتر باشد رنگ طلا صورتی تر می‌شود.

به دلیل وجود مس بیشتر در این رنگ، میزان استحکام نیز بیشتر است. امروزه طلا رزگلد محبوبیت بیشتری دارد و در طلا فروشی‌ها بیشتر این رنگ را مشاهده می‌کنید.

 

 

  •  بنفش

رنگ بنفش طلا از ترکیب طلا با آلومینیوم و ایندویم به دست می‌آید که به ندرت در جواهرات استفاده می‌شود. دلیل اینکه این رنگ را زیاد ندیده‌اید و پیدا کردن آن سخت است وجود فلز آلومینیوم است زیرا این فلز شکننده است و با ضربه خرد می‌شود. با ترکیب کردن دو فلز طلا و آلومینیوم فرمول شیمیایی به وجود می‌آید که باعث می‌شود یک اتم طلا در مقابل دو اتم آلومینیوم قرار بگیرد و رنگ بسیار جذاب ارغوانی را به وجود آورد.

 

 

  • سبز

طلا سبز

رنگ سبز به علت وجود نقره و یا کادمیوم در این ترکیب است اما بیشتر از نقره استفاده می‌شود. از کادمیوم خیلی کمتر استفاده می‌شود زیرا این فلز سمی است و برای سلامتی خطرناک است و ممکن است باعث بروز آلرژی شود. رنگ سبز در طلا سازی خیلی رایج نیست و اغلب از آن برای تکمیل بخشی از قطعه استفاده می‌شود.

 

 

کلام پایانی

طلا با رنگ های متفاوت امروزه قابل استفاده است و جذابیت خاصی به استایل شما می‌دهد. از بین رنگهای ذکر شده تنها رنگی که رایج تر است و از قدیم تا به حال بیشتر استفاده می‌شود رنگ طلایی یا همان زرد است. رنگ های دیگر مصنوعی است و ساخت دست انسان است.

ما در این مقاله رنگ‌های مختلف طلا را به شما گفتیم و اطلاعات کافی در این زمینه را با شما به اشتراک گذاشتیم، امیدواریم این مقاله اطلاعات شما را افزایش داده باشد و شما به هدفتان از خواندن مقاله رسیده باشید.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *