منظور از سوت طلا چیست؟ و نحوه خواندن آن چگونه است؟

سوت چیست

 

سوت طلا جزء یکی از واحد‌های اندازه‌گیری طلا و همچنین یکی از اصطلاحات پر کاربرد بازار است. ما در این مقاله قرار است در رابطه با یکی از واحد‌های اندازه‌گیری طلا یعنی « سوت» و همچنین نحوه اندازه‌گیری آن و… صحبت کنیم؛ پس برای اینکه تا همیشه معنای سوت طلا و نحوه اندازه گیزی سوت طلا از خاطرتان نرود تا انتها این مقاله همراه ما باشید.

 

سوت طلا چیست؟

در معاملاتی که در رابطه با طلا است، ریزترین و کوچکترین ذره نیز حائز اهمیت است. کمترین واحد اندازه‌گیری برای طلافروشان و زرگران در وزن کردن طلا «سوت» است. سوت طلا جزء واحدها اندازه‌گیری زمان قدیم است و منظور از سوت همان «یک میلی گرم» است. ممكن است که شما تا به حال واحد اندازه گیری میلی گرم را خیلی نشنیده باشید زیرا این واحد اندازه گیری چندان رایج نیست.

اگر بخواهیم این واحد اندازه گیری را بهتر و کامل ر توضیح بدهیم باید بگوییم که کلمه «میلی» در واقع به معنی یک هزارم از هر واحدی است، حالا آن واحد می‌تواند گرم و یا متر و… باشد. پس وقتی می‌گوییم یک میلی گرم منظورمان یک هزارم گرم است. در ابتدا گفتیم که میلی گرم همان «سوت» هست حالا یک سوت برابر یک هزارم گرم است.

هر گرم طلا معادل چند سوت است و چگونه خوانده می‌شود؟

« هر گرم طلا معادل ۱۰۰۰ سوت است» و همانطور که در بالاتر نوشتیم سوت کوچک ترين واحد است که طلا فروشان از آن استفاده می‌کنند. موضوع بعدی که حائز اهمیت است نحوه خواندن این واحد اندازه‌گیری یعنی سوت از روی ترازو است.

 نرم افزار‌های حسابداری در بیشتر محاسبات طلا فروشان استفاده می‌شود که در این حالت اعداد نمايش داده شده تا دو رقم بعد از مميز هستند ولی در بإزار، خواندن وزن طلا از روی ترازو به این صورت است که سه رقم بعد از مميز خوانده می‌شود. برای مثال یک قطعه طلا را روی ترازو قرار می‌دهیم، ترازو عدد ۴۳.۶۷ را نمايش می‌دهد که یعنی ۴۳گرم و ۶۷ ولی به این صورت خوانده نمی‌شودو طلا فروشان به این صورت عدد را می‌خوانند ۴۳ گرم و ۶۷۰ سوت.

البته توجه کنید که طلا فروشان و بازاریان از گفتن گرم و سوت می‌پرهیزند و از آن‌ها استفاده‌ای نمی‌کنند. دقت کنید که حتما هنگام خواندن، سه رقم بعد از مميز بخوانید برای مثال همان عدد را می‌گوییم که در بالا نوشتیم، اگر شما بخوانید۴۳ گرم و ۶۷ اشتباه است زیرا شخص شنونده عدد ترازو را به این صورت می‌اندیشد ۴۳.۰۶۷ و این باعث می‌شود وزن طلایی که روی ترازو قرار گرفته است کمتر از آنچه که هست به حساب بی‌آید.

در قدیم از نخود برای اندازه گیری استفاده می‌شد زیرا هر مثقال معادل ۴.۶۰۸ گرم است که این عدد برابر با ۲۴ نخود است. پس با در نظر گرفتن مفهوم سوت، هر مثقال برابر ۴گرم ۶۰۸ سوت است. با توجه به محاسبات صورت گرفته هر نخود برابر ۱۹۲ سوت است.

طلا فروشان باید در انتخاب و نگه داری ترازو حساسیت زیادی به خرج بدهند زیرا در اندازه گیری وزن طلا غیر از درست انجام دادن محاسبات و درست خوانی، نوع ترازو نیز اهمیت خاصی  در این کار دارد.

هر سوت طلا معادل چند گرم است؟

ارتباط قیراط و سوت طلا در چیست؟

قیراط یکی دیگر از واحدها اندازه‌گیری وزن طلا در صنف طلافروشان است که بسیار پرکاربرد است. این واحد اندازه‌گیری بیشتر برای وزن گرفتن سنگ‌های قیمتی در جواهرات استفاده می‌شود. از قیراط بیشتر جواهر سازان استفاده می‌کنند.

برای تبديل قیراط به سوت فقط کافی است بدانید که : هر یک قیراط برابر با ۲۰۰ سوت است و یک گرم برابر با ۵ قیراط است. چنانچه دقت کرده باشید متوجه می‌شوید که هر قیراط از یک گرم کمتر و از یک سوت بیشتر است. به دلیل راحتی در خواندن قیراط امروزه طلا فروشان و یا جواهرسازان از واحد سوت در معاملات سنگ‌های قیمتی استفاده نمی‌کنند.

برای مثال اگر شما یک قطعه الماس با وزن ۸۰۰ سوت داشته باشید اگر بخواهید آن را به قیراط تبدیل کنید وزن قطعه ۴ قیراط می‌شود

واحدهای طلا در ایران و تبديل آن به سوت طلا چگونه است؟

۱- یک گرم معادل ۱۰۰۰سوت است

۲- یک میلی گرم معادل  یک سوت است. « یک گرم برابر ۱۰۰۰ میلی گرم است»

۳- یک مثقال معادل ۴ گرم و ۶۰۸ سوت است. « به صورت نوشته ۴.۶۰۸ می‌شود»

۴- یک نخود معادل ۱۹۲ سوت است

۵- یک قيراط معادل ۲۰۰ سوت است.

۶- هر ۵ قيراط معادل یک گرم است.

سخن آخر

اکنون که با کوچکترین واحد اندازه گیری در بازار طلا فروشان و جواهرسازان آشنا شدید، در هنگامی که به خرید و یا فروش طلا رفتید می‌توانید با خیالی راحت و آسوده با نگاه به عدد نمایش داده روی ترازو از وزن طلا خود مطلع شوید و خودتان نیز همراه با طلا فروش قیمت قطعه را محاسبه کنید. اگر می خواهید در رابطه با طلا اطلاعات بیشتری داشته باشید اینجا کلیک کنید.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *