چرا باید از طلا مراقبت کرد؟ راهکارهای نگه داری از طلا چیست؟

 

مراقبت از طلا

وقتی کلمه مراقبت با واژه طلا کنار هم قرار می‌گیرند فکر ما اول به سمت مراقبت به معنی جلوگیری از سرقت طلا می‌رود ولی جواهرات شما نیاز به مراقبت دارند تا زیبایی و برق اولیه خود را حفظ کنند. برای مراقبت از طلاها نیازی نیست که همانند جواهر سازان مهارت تخصصی در این زمینه داشته باشید. شما می‌توانید در منزل نیز طلاهای خود را زیبا و تمیز کنید ولی باید چند نکته و راهکار را بدانید. برای اینکه راهکارهای مراقبت از طلا را بدانید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

دلیل اهمیت مراقبت از طلا و جواهرات

فرقی نمی‌کند طلا شما یک حلقه یا یک زنجیر ساده باشد یا یک جواهری که پر از نگین‌های گران قیمت است هر دو به مراقبت و پاکسازی نیاز دارند. طلا و جواهرات با گذشت زمان و البته استفاده طولانی مدت ممکن است درخشش و زیبایی خود را از دست دهند و یا حتی خط یا خش روی آن‌ها کشیده شود. به همین دلیل تمیز کردن طلا و جواهراتی که به صورت دائم از آن‌ها استفاده می‌کنید ضروری است. اگر طلا شما سیاه یا کدر شد دلیل آن وجود فلزات دیگری همچون نقره، نیکل و مس در ترکیب ساخت طلا است.

علت این سیاهی و یا کدری واکنش شیمیایی است که فلزات موجود در ترکیب طلا هنگام مجاورت با اکسیژن هوا، سولفور و رطوبت هوا انجام ‌می‌دهند. به همین دلیل اگر طلایی که خریداری می‌کنید عیار بالاتری داشته باشد مقدار سیاه شدن یا کدر شدن آن کاهش می‌یابد زیرا درصد ناخالصی در طلاهایی که عیار بالاتری دارند کمتر است.

تمامی رنگ‌های طلا این حساسیت را دارند ولی حساسیت در رنگ سفید بیشتر است و شما بعد از مدتی که از طلا سفید استفاده کردید متوجه می‌شوید که طلا شما دیگر براقی ودرخشش اولیه را ندارد.

 

راهکارهای مراقبت از طلا  جواهرات

 

  • طلا را در مرحله پایانی حاضر شدن بی‌اندازید

هنگامی که کاملا آماده شده‌اید از طلا خود استفاده کنید زیرا ممکن است طلا شما به قدری ظریف باشد که حتی هنگام شانه کردن موهایتان با برخورد شانه به طلا صدمه ببیند. ادکلن و عطر را بزنید سپس از طلا استفاده کنید زیرا هنگامی که ادکلن و عطر بر روی طلا اسپری شود اثرات منفی بر روی طلا می‌گذارد.

مراقبت از طلا

 

  • زیورالات خود را درون پارچه نگه داری کنید

 

زیورالات و جواهرات نقره و یا طلا خود را برای محافظت بیشتر در پارچه بگذارید و سپس درون جعبه قرار دهید زیرا با این ترفند دیگر گرد و خاک روی جواهرات شما نمی‌نشیند. اگر زیورالات شما دارای سنگ، نگین و یا مروارید است این راهکار برای حفاظت از آن‌ها بهترین است.

 

  • جواهرات خود را دور از نور و رطوبت نگه داری کنید

زرین سکه راهنمای مراقبت از طلا

طلا‌‌های خود را زیر نور مستقیم آفتاب، رطوبت، گرما و سرما قرار ندهید. بهتر است جواهرات و زیورالات خود را درون جعبه و یا پارچه قرار دهید. البته نکته قابل توجهی در مورد نقره وجود دارد، این راهکارها چندان روی نقره کارساز نیست زیرا حتی اگر نقره را درون جعبه قرار دهید ممکن است با گرما و سرما و آفتاب اکسید شود. اگر زیورالات نقره دارید حتما درون کیسه پلاستیکی زیپ دار قرار دهید و بعد درون جعبه بگذارید.

 

ترفندهای آسان برای تمیز کردن طلا

  • سرکه سفید

سرکه سفید برای تمیز کردن طلا می‌تواند گزینه مناسبی باشد. طلاها را داخل سرکه بگذارید 5 الی 10 دقیقه به آن زمان بدهید در این هنگام چند بار طلا را وارانه کنید. بعد از گذشت زمان، جواهرات خود را از سرکه خارج کنید و سپس آن‌ها را با یک دستمال پارچه ای تمیز خشک کنید.

 

  • آب و صابون

جواهرات خود را داخل محلول صابون و آب بریزید. حواستان باشد که اگر مایع ظرفشویی استفاده می‌کنید، مایع ظرفشویی خیلی قوی نباشد. بعد از گذشت تقریبا یک ساعت طلا را خارج کنید و سپس با آب بشویید و با دستمال تمیز خشک کنید.

« توجه: دقت کنید که موارد گفته شده نیز ممکن است با استفاده زیاد به طلا آسیب وارد کند پس بهتر است اگر می‌خواهید طلا را زود به زود تمیز کنید از این محلول ها استفاده نکنید. »

 

از طلا و جواهرات درست استفاده کنید

 

  • با طلا شنا نکنید

با طلا شنا نکنید

همانطور که می‌دانید داخل آب استخر کلر زیادی وجود دارد که باعث می‌شود به طلا شما آسیب وارد شود همچنین زمانی که در آب دریا می‌خواهید شنا کنید به دلیل اینکه در آب دریا نمک زیادی وجود دارد ممکن است به طلا شما آسیب وارد شود و باعث خوردگی طلا شما شود.

 

  • گچ در کنار نقره بگذارید

نقره بر اثر رطوبت هوا سیاه می‌شود ولی هنگامی که شما در کناره نقره، گچ قرار دهید به دلیل اینکه گچ رطوبت را جذب می‌کند نقره دیگر تغییر رنگ نمی‌دهد.

 

  • طلا و جواهرات را دور از حرارت قرار دهید

چنانچه هنگام آشپزی انگشتر در دست دارید بهتر است آن را از دستتان خارج کنید زیرا حرارت مستقیم باعث می‌شود طلا فرم اولیه خود را از دست بدهد.

 

  • زیورالات را جدا از هم قرار دهید

نگه داری تمامی زیورالات در کنار یکدیگر باعث سایش و خش دار شدن آن‌ها می‌شود پس بهتر است هر کدام از طلاهایتان را در جعبه‌های متفاوت قرار دهید.

توصیه های پایانی

  • به تمیزی طلا خود اهمیت دهید و ترجیحا هر سه یا چهار ماه یکبار آن‌ها را تمیز کنید.
  • ابتدا کاملا آماده بشوید سپس جواهراتتان را بی‌اندازید.
  • عطر و ادکلن را روی جواهراتتان اسپری نکنید.
  • تا جایی که ممکن است از فرچه‌های نرم و یا مسواک‌های نرم برای پاک کردن شیارهای طلا استفاده کنید.
  • قبل از شنا کردن طلا را در آورید.

همانطور که در مقاله نیز گفته شده هرچه مقدار ناخالصی بیشتر باشد یعنی عیار طلا کمتر باشد طلا شما به مراقبت بیشتری نیاز دارد زیرا طلا زودتر کثیف و یا کدر می‌شود.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا بتوانید از طلا خود به بهترین نحوه مراقبت کنید.

 

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *