بررسی قوانین مالیاتی مرتبط با خرید و فروش طلا

بررسی قوانین مالیاتی مرتبط با خرید و فروش طلا

 

یکی از مالیات‌هایی که امروزه پرداخت می‌کنیم، مالیات بر ارزش افزوده است. مالیات بر ارزش افزوده برای طیف وسیعی از کالا ها در نظر گرفته شده است که طلا نیز جزء آن‌ها قرار گرفته است. پس بهتر است که در رابطه با قوانین مالیاتی خرید و فروش طلا اطلاعات کافی را داشته باشیم.

مالیات طلا توسط فروشنده از خریداران دریافت می‌شود و به حساب سازمان امور مالیاتی می‌رود. این مالیاتی که پرداخت می‌شود همان مالیات بر ارزش افزوده است که میزان آن ۹٪ است. باید بدانید که در قوانین جدیدی که وضع شده است ارزش افزوده تنها بر روی اجرت و سود اعمال می‌شود و اصل طلا از پرداخت ارزش افزوده معاف است. تا انتها این مقاله با ما همراه باشید تا بیشر در رابطه با قوانین مالیاتی خرید و فروش طلا بدانید.

مالیات بر ارزش افزوده

برای فهم بهتر قوانین مالیاتی خرید و فروش طلا، خوب است قبل از هر چیز ابتدا تعریف مالیات بر ارزش افزوده را برای شما تعریف کنیم.

یک نمونه از مالیات غیر مستقیم است که از مصرف کنندگان کالا و خدمات اخذ می‌شود. در جریان تولید یک کالا و خدمات و همچنین رساندن آن‌ها به دست مصرف کنندگان، ارزش کالا و خدمات افزایش میابد. این افزایش ارزش به عنوان بخشی از قیمت کالا و خدمات در نظر گرفته می‌شود که توسط تولید کننده از مصرف کننده دریافت می‌شود و به حساب سازمان مالیاتی کشور واریز می‌شود.

حالا بهتر می‌توانیم مالیات طلا را توضیح دهیم

مالیات طلا

مالیات طلا، یک نمونه از مالیاتی است که در نظام مالیاتی ایران وجود وارد و از مودیان مالیاتی گرفته می‌شود. منظور از مالیات طلا همان مالیات بر ارزش افزوده است.

مالیات طلا، مالیات غیر مستقیمی است که در هنگام فروش طلا از خریداران توسط فروشنده اخذ می‌شود. این مالیات بر اساس نرخ تعیین شده در قانون و بر اساس ارزش اصلی طلا، اجرت ساخت و سود فروشنده است. اخیراً این مالیات دچار تغییراتی شده است که این تغییرات باعث شده تا در حال حاضر فقط این مالیات به اجرت ساخت و سود فروشنده تعلق بگیرد و نه اصل طلا.

ميزان مالیات طلا

طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال‌های قبل، ميزان نرخ مالیات طلا ۹٪ تعیین شده بود که باید از طريق سامانه‌های مالیاتی همچون سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی( http://tax.gov.ir) پرداخت می‌شد. این مقدار تعیین شده برای ارزش اصل طلا، اجرت ساخت و سود فروشنده طلا بوده است و همین موضوع باعث اعتراض مردمی شد که در بازار طلا درگیر هستند.

علت اعتراض به ميزان مالیات طلا

دلیل اعتراض به میزان مالیات بر ارزش افزوده طلا این بود که  مالیات اصل طلا را نیز در بر می‌گرفت زیرا اصل طلا اصولا یک کالا سرمایه‌ای است و کالایی مصرفی به حساب نمی‌آید. به همین خاطر است که نباید مالیات مشمول آن بشود.

با صورت گرفتن این اعتراض، مجلس شورای اسلامي  قانون جدیدی برای مالیات بر ارزش افزوده طلا تصویب کرد که به موجب آن اصل طلا از مالیات معاف شد و این مالیات فقط به اجرت ساخت و سود فروشنده اختصاص یافت.

قانون جديد میزان مالیات طلا

با جدید شدن  قوانین مالیاتی خرید و فروش طلا و با تصويب دولت در اجرا طرح جديد مالیات بر عایدی سرمايه، از این به بعد خرید و فروش طلا، ملک، ارز و … مشمول مالیات بر عایدی سرمايه می‌شود. البته باید توجه کرد که در مورد ذخیره طلا این موضوع بیان شده که، تا میزان ۱۵۰ گرم طلا مستثنی و معاف از پرداخت مالیات می‌باشد. نمایندگان تصويب این طرح، هدف از انجام این کار را ماليات بر دلال‌های كاذب دانستند و گفتند این طرح شامل ۹۹٪ مردم نمی‌شود.

نحوه محاسبه مالیات طلا

در یادگیری نحوه محاسبه مالیات طلا، از یک فرایند تایید شده از سمت قانون اخذ مالیات بر ارزش افزوده استفاده می‌کنیم. در این محاسبه مبلغ اصل طلا و اجرت ساخت طلا را باهم جمع می‌کنیم و سپس طبق قانون، ۷٪ سود فروشنده به مبلغ بدست آمده اضافه می‌شود. با این کار بها طلا مشخص می‌شود و از خریداران طلا اخذ می‌شود. اکنون برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده طلا فروخته شده، ۹٪ از مبلغ محاسبه شده باید به حساب سازمان امور مالیاتی کشور انتقال یابد.

با یک مثال بهتر می‌توانید این موضوع را درک کنید:

برای مثال ارزش اصل طلا شما ۲۲۰ هزار تومان است و مبلغ اجرت ساخت نیز ۲۰ هزار تومان است. در نتيجه بهای طلا شما معادل ۲۴۰ هزار تومان است. چنانچه ۷ درصد سود فروشنده را به آن اضافه کنیم، این مبلغ به ۲۵۶هزار تومان تغییر می‌کند. حال، از آنجایی که می‌‌دانیم ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده فقط بر میزان اجرت ساخت و سود فروشنده افزوده می‌شود پس نتیجه می‌گیریم که میزان مالیاتی که باید توسط خریداران پرداخت شود ۳۲۴۰ تومان است.

بررسی قوانین مالیاتی مرتبط با خرید و فروش طلا

کلام آخر

در این مقاله به بررسی قوانین مالیاتی خرید و فروش طلا  و نحوه محاسبه این مالیات اشاره کرد و متوجه شدیم که قانون جدیدی برای مالیات بر ارزش افزوده وضع شده است که با قانون گذشته آن فرق دارد.

تفاوت بین این دو قانون در این است که در قانون قديم هنگام محاسبه مالیات، ۹٪ ارزش افزوده را بر مقدار اصل طلا نیز اضافه می‌کردند ولی اکنون و در این قانون جديد مالیات فقط بر سود فروشنده و اجرت ساخت اعمال می‌شود. اگر می‌خواهید در رابطه با طلا آگاهی بیشتر از جمله تشخیص طلا اصلی و تقلبی پیدا کنید فقط کافسیت اینجا کلیک کنید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *