طلا و بیت ‌کوین، مقایسه دو سرمایه‌گذاری محبوب

 مقایسه طلا و بیت ‌کوین

فلزی گرانبها به نام طلا که از قدیم ارزشمند بوده و امروزه به عنوان یک سرمايه گذاری مناسب در برابر نوسانات بازار ارز به آن نگاه می‌شود. بیت کوین نیز یکی از ارز‌های دیجیتال است که امروزه در بازار از محبوبیت خاصی برخوردار است. همان طور که خودتان نیز می‌دانید در این ایام همه به دنبال روشی هستند تا در برابر این تورم ها و نوسانات  سرمایه گذاری امنی را تجربه و افزایش دارایی داشته باشند. سرمايه گذاری همیشه و در هر زمینه ای دارای ریسک و سودآوری بود است و سرمايه گذاری در بیت کوین و طلا نیز از همین قاعده پیروی می‌کند. در این مقاله ما سعی داریم تا در رابطه با بیت کوین، طلا و بازار آن‌ها و همچنین نوسانات آن‌ها صحبت می‌کنیم.

ارزش بیت کوین 

بیت کوین از سال ۲۰۱۰ پا عرصه ارزها گذاشت. قیمت بیت کوین تا قبل از سال ۲۰۲۰ آنقدر زیاد رشد کرد که ارزش دلار در برابر بیت کوین با کاهش ۹۹.۹ درصدی مواجه شد و این رشد در طول سال ۲۰۲۰ سه برابر شد و رشد مداوم را به نمایش گذاشت.

بیت کوین و سایر رمز ارز‌های محبوب با تضعیف شدن دلار آمریکا توجه بیشتری نسبت به سابق به خود جلب کردند. سرمایه گذاران سنتی بیشتر به دنبال این هستند که تنوع در سبد سهام خود داشته باشند و همچنین بازدهی زیادی را از سرمایه خود دریافت کنند. 

روند رشد ارزش بیت کوین در سال ۲۰۲۱ نیز در بهترین حالت خود پیشرفت و رشد خوبی داشت. قیمت بیت کوین از ۲۰ هزار دلار به ۶۰ هزار دلار رسید ولی باید گفت که با کمی اصلاح و نوسان قیمت به ۴۰ هزار دلار تغییر کرد ولی همچنان با فراز و نشیب‌های زیاد این ارز دیجیتال ارزش خودش را حفظ کرد.

بیت کوین در برابر طلا 

طلا از قدیم یک فضای امن برای سرمایه گذاری و حفظ ارزش دارایی به حساب می‌آید، در حالی که بیت کوین این کار را تقریبا در یک دهه انجام داده است.

بیاید در این مرحله به دو سوال پاسخ بدهیم 

۱- ارزش تمامی طلاها در جهان چقدر است؟

ارزش طلا در حال حاضر در بازار جهان بیش از ۱۱ تریلیون دلار است

و سوال دوم

۲- ارزش بیت کوین در حال حاضر چقدر است؟

 اکنون ارز مارکت کپ بیت کوین بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار و ارزش تمامی ارزهای دیجیتال  بیش از ۲ تریلیون دلار است.

با یک محاسبه آسان درمیابید که ارزش این ارزهای دیجیتال تازه از راه رسید به بیش از ۲۰٪ بازار طلا رسیده است.

خرید طلا یا خرید بیت کوین

رائول پال که مدیر سابق صندوق گلدمن ساکس بوده است در رابطه با این سوال که آیا بیت کوین می‌تواند جایگزینی برای طلا باشد پاسخ داد:(( طلا می‌تواند در۳ تا ۵ سال آینده سه تا پنج برابر افزایش پیدا کند. این در حالی است که بیت کوین در همان بازه می‌تواند به یک میلیون دلار افزایش پیدا کند.))

در جریان عدم اطمینان ژئوپلیتیک و اقتصادی، شاهد سرازیر شدن پول به بازارهایی همچون نقره و طلا هستیم، در حالی که ارزش ۲۱ میلیون دلاری بیت کوین، بیت کوین را به یک ذخیره ارزشی و نوعی طلا دیجیتال تبدیل کرده است.

 مقایسه طلا و بیت ‌کوین

بررسی شباهت و تفاوت‌های بیت کوین و طلا 

۱- چالش‌های سرمایه گذاری روی بیت کوین

درست است که سوددهی و بازدهی بیت کوین بیشتر است ولی نوسانات آن نیز ممکن است خطرناک باشد و نتوان به راحتی وارد این بازار شد. همین دلیل باعث می‌شود تا بیت کوین را بیشتر به چشم یک تجارت نگاه کرد تا به چشم یک سرمایه گذاری.  حتی اگر بخواهید این کار را انجام بدهید باید بیت کوین را با مجموعه کاملی از ابزارهای مدیریت ریسک معامله کرد.

۲- ارزش ذاتی و زیبایی طلا

در طول زمان از طلا برای زیوالات و وسایل با ارزش و حتی در زمینه‌های پزشکی، الکترونیک و… استفاده شده است. بیت کوین باعث شد تا از فناوری بلاکچین آگاهی پیدا کنیم و نشان داد که ارزش آن از یک هدف سرمایه گذاری بیشتر است.

باید گفت در زمینه ارزش ذاتی نمی‌توان طلا را با بیت کوین مقایسه کرد زیرا بیت کوین هیچ ارزش ذاتی ندارد و تنها پشتوانه آن اعتماد جهانی است.

۳- فساد در معامله و ایمنی در نگهداری

فساد در معامله طلا تقلبی سخت است و همچنین فساد در بیت کوین به دلیل الگوریتم‌های پیچیده و ذات غیرمتمرکز رمزگذاری شده در آن تقریبا کار دشواری است اما با این حال هکرها توانسته‌اند بیت کوین را سرقت کنند هرچند که در فروش آن‌ها به مشکل برمی‌خورند.

 مقایسه طلا و بیت ‌کوین

کلام آخر

بیت کوین برای افرادی که شخصیت معامله گر دارند بسیار گزینه مناسبی است زیرا در کوتاه مدت سود خوبی دارد. اگر شخصیت سرمایه گذار شما فعال تر است و می‌خواهید سبد سهام خود را متنوع تر کنید، بهتر است طلا را انتخاب کنید.

توجه کنید که تحلیلگران این حوزه پیش بینی می‌کنند که قیمت دلار آمریکا در طی سال های آینده با کاهش زیادی روبه رو شود، پس بنابراین موضوع می‌توانیم این گونه برداشت کنیم که با گذشت زمان ارزش دلاری هر گرم طلا افزایش یابد و طلا به عنوان یک دارایی قابل اعتماد و با نقدشوندگی بالا مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *