سکه پارسیان چیست ؟ چند نوع سکه پارسیان وجود دارد.

سکه پارسیان

با گران شدن قیمت طلا، قیمت سکه نیز افزایش زیادی یافت به همین خاطر امروزه سکه پارسیان در انوع وزن، عیار و شکل پا به عرصه بازار گذاشته است. امروزه مردم از سکه‌ها برای سرمایه گذاری و هدیه در مراسمات مختلف استفاده می‌کنند و سکه پارسیان نیز جزء سکه‌های پرکاربرد در این زمینه‌‌ها است. این سکه تازه به میدان آمده است و قدمت کمتری نسبت به سایر سکه‌ها دارد. اگر شما نیز علاقه‌مند هستید تا راجع به سکه پارسیان و انوع آن بدانید بهتر است تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

 

سکه پارسیان چیست؟

سکه الیزابت یا همان سکه پارسیان یکی از مصنوعات نوظهور طلا در بازار است. بارز ترین علت عرضه این سکه‌ها در بازار افزایش تورم و گرانی در کشور و کاهش قدرت خرید مردم است. محبوبیت زیاد این سکه به علت وجود قیمت متنوع آن برای افراد با بودجه‌های متفاوت است. در مقاله حباب سکه(حباب سکه چیست) ما در رابطه با حباب انواع سکه صحبت کردیم ولی نکته جالبی که راجع به سکه‌های پارسیان وجود دارد این است که در این نوع سکه هیچ حبابی وجود ندارد و با قیمت روز بازار طلا 18 عیار تعیین می‌‌‌‌شود.

 

ضرب سکه گرمی به چه صورتی است؟

ما در مقاله قبل از خرید سکه به 3 چیز دقت کنید گفتیم که تمامی سکه‌ها توسط بانک مرکزی ضرب می‌شوند و به بازار عرضه می‌شوند اما بهتر است بدانید که سکه‌های پارسیان توسط بانک مرکزی ضرب نمی‌شوند بلکه شرکت‌های مختلفی که با کسب مجوز پرس هستند این سکه‌ها را ضرب می‌کنند. شرکت‌های زیادی وجود دارند که ضرب این سکه‌ها را انجام می‌دهند ولی معروف ترین آن‌ها شرکت های ماربر، عادل، طلائیه، طلا لوکس و … است.

 

تفاوت میان سکه بانکی و پارسیان چیست؟

همانطور که در پاراگراف بالا خواندید اولین تفاوت در مبدا تولید آن‌ها است. سکه‌های بانکی توسط بانک مرکزی و سکه گرمی توسط شرکت‌هایی که مجوز صنفی دارند ضرب می‌شوند. تفاوت دوم این است که سکه پارسیان بر خلاف سکه تمام، نیم و ربع وزن ثابتی ندارد زیرا این نوع سکه برای عموم مردم با بودجه‌های متفاوت ضرب شده است که وزن آن‌‌ها از 50 سوت تا 2 گرم متفاوت است.

تفاوت سوم در عیار سکه‌ها است. سکه‌های بانکی بیشتر عیار 22 یا 900 دارند ولی سکه الیزابت با عیار 18 یا 750 ضرب می‌شود؛ و اما تفاوت آخر در شکل سکه‌‌‌ها است. قبلا سکه‌های پارسیان همانند بانکی ضرب می‌شدند ولی به دلیل اشتباه گرفتن این دو نوع سکه باهم شکل سکه پارسیان تغییر کرد و به شکل بیضی، شش ضلعی، پنج ضلعی و مستطیل درآمد.

 

هنگام خرید سکه پارسیان باید به چه چیزی توجه کرد؟

به علت تنوع زیادی که سکه گرمی دارد بهتر است با آگاهی به خرید بروید تا چیزی که متناسب با بودجه و سلیقه شما است را تهیه کنید.

 

  • وزن سکه

وزن این سکه‌‌‌ها مانند سکه بانکی ثابت نیست. هنگام خرید به سوت یا گرم درج شده داخل وکیوم دقت کنید. وزن سکه پارسیان می‌تواند 50، 100، 150، 250، 300، 500 و 1 الی 2 گرمی باشد.

 

  • عیار سکه

از دیگر تفاوت‌های سکه بانکی و پارسیان که باید حواستان به آن باشد عیار سکه است. عیار سکه تمام 22 یا 900 است و سکه پارسیان 18 یا 750 است. پس حتما هنگام خرید به عیار هم توجه کنید تا محصول مد نظرتان را درست خریداری کنید.

  • محاسبه قیمت

اگر قصد خرید یا فروش سکه الیزابت را دارید می‌توانید با یک محاسبه آسان قیمت آن را تخمین بزنید و با آگاهی به خرید و یا فروش بروید.

همانطور که می‌دانید عیار همه سکه‌های پارسیان 18 است. پس شما برای محاسبه قیمت فقط کافی است تا قیمت روز طلا 18 عیار را در سوت یا همان وزن سکه ضرب کنید. برای مثال شما یک سکه پارسیان 600 سوتی دارید که می‌خواهید به شخصی هدیه دهید و قبل از هدیه دادن می‌خواهید از ارزش آن مطلع بشوید. قیمت روز طلا نیز برای مثال 2200000 است؛ خب حالا که هر دو مولفه را دارید می‌توانید به راحتی ارزش سکه‌ تان را پیدا کنید. الان فقط کافی است تا عدد2200000 را در عدد600 ضرب کنید. عدد به دست آمده 2200000×0.600= 1320000 می‌شود.

به دلیل اینکه سکه‌های پارسیان طلا به حساب نمی‌آیند اجرت و سود بانکی به آنها تعلق نمیگیرد و همچنین برای خرید یا فروش نیازی به فاکتور ندارند و هنگام خرید فقط هزینه بسته بندی، هزینه ساخت و سود طلا فروش به قیمت سکه اضافه می‌شود.

دقت داشته باشید که هزینه سود طلا فروش توسط اتحادیه طلا و جواهرات تعیین می‌شود و این سود 7% مشخص شده است و در رابطه با مالیات بر ارزش افزوده همانطور که می‌دانید مالیات در کشور ما 9% درصد است که هنگام خرید از شما گرفته می‌شود.

 

تشخیص سکه پارسیان اصل و تقلبی

چگونه سکه پارسیان تقلبی از اصل را تشخیص داد؟

احتمال تقلبی بودن این سکه از سکه‌های دیگر بیشتر است زیرا همانطور که بالاتر نیز ذکر شد این سکه‌ها توسط بانک مرکزی ضرب نمی‌شوند بلکه توسط اشخاص و شرکت‌ها این کار صورت می‌گیرد. پس بهتر است که چند روش تشخیص را بدانید تا هنگام خرید و یا فروش به مشکل برنخورید.

  • از فروشگاه های معتبر و مجاز خرید کنید

به فروشگاه‌هایی که قبلا رفتید و از آن ها با خبر هستید مراجعه کنید و یا اینکه با مطالعه مقاله صرافی های مجاز را بشناسید به سایت بانک مرکزی بروید و مکانی معتبر و مجوز دار پیدا کن

  • وزن و عیار سکه را چک کنید

 

  • به هولوگرام و مشخصات فروشگاه توجه کنید

حتما مشخصات درج شده روی سکه را با مکانی که رفتید تطابق دهید و از آن مطلع شوید.

 

  • قبل از رفتن به خرید قیمت را چک کنید

حتما قیمت را چک کنید تا هنگام رفتن آگاهی کامل داشته باشید. این کار را می‌توانید به صورت میدانی و یا به صورت انلاین انجام دهید.

 

  • به رنگ سکه توجه کنید

اگر خیلی زرد بود یا در زمینه رنگ سبز یا قرمز وجود داشت به اصالت آن مشکوک شوید.

 

  • به بسته بندی توجه کنید

سکه های پارسیان اصل دارای پرس دورو هستند و تصویر و رنگ‌های واضح دارند اگر این ویژگی‌ها وجود نداشت از خرید آن سکه اجتناب کنید.

 

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم بهترین آگاهی را در رابطه با سکه پارسیان به شما بدهیم. برای شما نوشتیم که سکه پارسیان به دلیل تنوع بالا در قیمت و وزن بهترین گزینه برای هدیه دادن و یا حتی برای سرمایه گذاری است و با هر نوع بودجه‌ایی می‌توان آن را خریداری کرد. گفتیم سکه گرمی توسط بانک مرکزی ضرب نمی‌شود به همین خاطر باید به مکان های معتبر رفت. یکی از مکان های معتبر زرین سکه است که می‌توانید به آن مراجعه کنید. از موارد دیگری که در این مقاله نوشته شد بخش‌هایی بود که نیاز است هنگام خرید به آن‌ها توجه کنید. مواردی مانند هولوگرام، مشخصات محل خرید، رنگ سکه، عیار و وزن سکه است.

امیدواریم این مقاله به شما کمک شایانی کرده باشد.

 

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *