سکه بهار آزادی با سکه امامی چه تفاوتی دارد؟

سکه امامی یا سکه بهار ازادی

همانطور که همه ما می‌دانیم در کشور ما سکه برای سرمایه گذاری و جلوگیری از اُفت ارزش پول استفاده می‌شود همچنین برای هدیه دادن و تعیین مهریه عروس نیز قابل استفاده است.

اهمیت و کاربرد‌های مختلف سکه باعث‌ می‌‌‌‌شود تا بخواهیم در رابطه با انواع آن مطالعه کنیم و بخواهیم اطلاعات کسب کنیم. ما در این مقاله راجع به سکه بهار آزادی و تفاوت آن با سکه امامی با شما صحبت می‌کنیم.

 

سکه بهار آزادی چیست؟

سکه تمام بهار آزادی یا همان سکه طرح قدیم به تمامی سکه‌هایی گفته می‌شود که از سال 1358 تا سال 1370 ضرب و روانه بازار شده‌اند. اولین سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی سکه‌هایی با نقوش حرم مطهر امام رضا (ع) و عبارت اولین سکه بهار آزادی در بالا آن و در سمت دیگر نام امام علی(ع) و عبارت بانک ملی ایران ضرب شد. در همین سال‌ها سکه‌های 2.5 بهار و 5 بهار نیز وجود داشت که با همان طرح‌ها ضرب می‌شد.

 

سکه امامی چیست؟

بعد از اینکه امام خمینی فوت کردند سکه‌ها برای یادبود با تصاویر ایشان ضرب شدند و عبارت “اولین بهار آزادی” به “بهار آزادی” تغییر کرد و این عبارت به پایین تصویر حرم مطهر امام رضا (ع) انتقال یافت؛ همچنین عبارت ” بانک ملی ایران” به ” بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران” تغییر کرد و به تصویر جلو یعنی حرم امام رضا (ع) انتقال یافت.  از این رو سکه‌ها با نام سکه امامی شهرت یافتند. سکه‌های امامی یا همان سکه‌های طرح جدید به سکه‌هایی می‌گویند که از سال 1370 به بعد ضرب شده‌‌اند.

سکه بهار آزادی یا همان طرح قدیم چند نوع است؟

 

همانطور که مطلع هستید سکه تمام بهار آزادی در سه وزن متفاوت ضرب شده است. همه سکه‌ها با عیار 22 ضرب شدند ولی به بخاطر تفاوت وزن آن‌ها، ارزش ریالی آن‌ها نیز متفاوت است.

  • سکه تمام بهار آزادی : سکه تمام از لحاظ وزنی با یک سکه امامی برابر است. این سکه 8 گرم و 133 سوت وزن دارد.
  • نیم سکه بهار آزادی : وزن نیم سکه همانطور که از نامش مشخص است برابر نصف یک سکه تمام است. این سکه 4 گرم و 0.066 سوت است.
  • ربع سکه بهار آزادی : ربع سکه یک چهارم سکه تمام وزن دارد. این سکه 2 گرم و 0.033 سوت است.

 

تفاوت سکه امامی و سکه تمام بهار آزادی

  • ‎‎طبق گفته های بالا حتما متوجه اولین تفاوت بین این دو سکه شده‌اید. اولین تفاوت در نقوش و طرح‌ها است.
  • دومین تفاوت در سال ضرب آن‌ها است. سکه‌های بهار آزادی از سال 1358 تا سال 1370 است و سکه‌های امامی از سال 1370 به بعد است.

 

شباهت سکه امامی و سکه بهار آزادی

  • عیار دو سکه هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد. عیار هر دو 22 یا همان 900 است.
  • وزن هر دو نوع سکه یکسان است و معادل 8 گرم و 133 سوت است.

سکه امامی طرح قدیم و طرح جدید

سخن پایانی

در این مقاله ما درمورد سکه امامی و همچنین سکه بهار آزادی با شما صحبت کردیم و از تفاوت‌‌ها و شباهت‌های این دو نوع سکه نوشتیم. از سال ساخت آن‌ها و تغییراتی که بعد از فوت امام خمینی در اسم و ظاهر این سکه‌‌‌ها رخ داد نیز گفتیم.

امیدواریم که با خواندن این مقاله کوتاه و مفید توانسته باشید اطلاعات خود را افزایش دهید و به هدف خود رسیده باشید.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *