سکه بانکی با غیربانکی چه فرقی دارد؟

فرق سکه اصلی با سکه تقلبی

سکه‌ها در زمینه تقلبی بودن یا نبودن به دو دسته بانکی و غیر بانکی تقسیم می شوند. 

طبق اطلاعاتی که در مقالات قبلی کسب کردید، در کشور ما به سکه ای بانکی می گویند که توسط بانک مرکزی و دولت ضرب و ساخته شده باشد و سکه ای که توسط این دو بخش ساخته و ضرب نشده باشند سکه تقلبی یا به اصطلاح سکه “غیر بانکی” محسوب می شوند. ضرب و ساخت سکه توسط مردم عادی کاری غیرقانونی است و مجازات دارد.  

 تشخیص بانکی بودن یا نبودن سکه کار چندان راحتی نیست و برای افراد معمولی امری غیر ممکن است. به دلیل اینکه سکه‌های تقلبی و بانکی در چندین مورد مانند عیار، وزن و… باهم تفاوت دارند ولی این تفاوت چنان بارز و مشخص نیست که شما به آسانی بتوانید متوجه آن بشوید. 

 با اینکه برای حرفه ای شدن در این زمینه شما نیازمند کسب تجربه و آگاهی بیشتر هستید، ولی ما در این مقاله سعی داریم تا در رابطه با تفاوت این دو نوع سکه به شما اطلاعاتی بدهیم تا راه تشخیص سکه اصل و تقلبی را برای شما کمی آسان تر کنیم. 

  

شکل سکه چگونه است؟ 

 سکه غیر بانکی به تنهایی قابل تشخیص نیست. اگر سکه بانکی و غیر بانکی را کنار یکدیگر بگذارید بهتر و راحت تر میتوانید سکه غیر بانکی یا همان سکه تقلبی را شناسایی کنید؛ ولی تفاوت‌های اندکی وجود دارد که با دقت بالا، شما حتی هنگامی که سکه غیر بانکی تک باشد نیز می توانید آن را تشخیص دهید. 

 

۱- کنگره  

  کنگره‌های اطراف سکه صاف و یک دست نیست. 

۲-  سطح 

  سکه تخت نیست و اندکی تاب دارد، اگر سکه را روی میز بیندازید متوجه محدب شکل بودن آن می شوید. 

۳- تصویر 

  آجرهای مناره و همچنین گنبد بارگاه امام رضا منظم و یک دست نیست و حتی ممکن است کج باشد.‌ 

۴‌- ضخامت 

  انتهای محیط دایره ضخامت کمتری دارد و کنگره‌ ای وجود ندارد. 

    

عیار سکه چقدر است؟ 

 تشخیص عیار سکه کار دشواری است و هر کسی نمی‌تواند متوجه آن بشوند.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عیار سکه‌های غیر بانکی با سکه‌های بانکی فرق میکند زیرا افراد سودجو و کلاهبردار برای اینکه سود خودشان بیشتر باشد، عیار سکه را تغییر می دهند. 

     برای مثال: 

  • عیار سکه بهار آزادی (طرح قدیم) با 22 ضرب می شود و وزن آن 8.133 می باشد. 
  • عیار سکه امامی (طرح جدید) با 22 ضرب می شود و وزن آن 8.133 می باشد. 
  • عیار سکه گرمی (پارسیان) با 18 ضرب می شود و وزن آن 0.2 گرم به بالا می باشد. 

وزن سکه چقدر است؟ 

یکی دیگر از ملاک‌های تشخیص سکه غیر بانکی وزن آن است. اصولا وزن سکه‌های تقلبی از سکه‌های اصلی کمتر است و این نوع سکه‌ها وزن دقیقی ندارند. 

  

بسته بندی سکه به چه صورتی است؟ 

 سکه‌های غیرقانونی یا همان غیر بانکی عموماً بدون بسته بندی هستند یا اگر بسته بندی داشته باشند، هولوگرام و نشانی فروشگاه یا صرافی دیگری را جعل کرده و با سکه وکیوم میکنند. سکه‌های تقلبی بدون آدرس و نشانی به بازار ارائه می شوند زیرا درج نشانی و مکان برای افراد سودجو و کلاهبردار به این معنی است که آن‌ها در چنگ قانون افتاده‌اند. 

پس بهتر است هنگام خرید سکه از فروشگاه‌ها و یا صرافی‌ها حتما به نشانی و مشخصات درج شده در بسته بندی سکه توجه کنید و حواستان باشد که موارد درج شده در بسته بندی با مشخصات آن صرافی یا فروشگاه همخوانی داشته باشد. 

  

سخن پایانی 

همان طور که در ابتدای مقاله ذکر شد، تشخیص سکه تقلبی و اصلی کار چندان آسانی نیست و حتی برخی مواقع حرفه ای ها نیز نمیتوانند متوجه سکه غیر اصل شوند. ما در این مقاله سعی داشتیم تا به شما در مورد تفاوت‌‌های این دو نوع سکه بگوییم که شامل : عیار سکه، وزن سکه، شکل گنبد حک شده بر روی سکه و نوع بسته بندی سکه می‌باشد. چنانچه مطالب نوشته شده را با دقت بخوانید، در هنگام خرید سکه به مشکل کمتری برخواهید خورد زیرا ما مهم ترین نکات را برای شما به اشتراک گذاشتیم تا شما با آگاهی نسبتا بالایی به خرید بروید. 

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *