خرید سکه پرسود تر است یا خرید طلا؟

یکی از پایه‌های سرمایه گذاری همیشه طلا و یا سکه طلا بوده است. ولی باید بدانیم که هر سرمایه گذاری دارای مزایا و معایبی است که بهتر است از آن‌ها مطلع باشید و سپس برای سرمایه گذاری بر روی آن‌ها اقدام کنید. همانطور که می‌دانید امروزه سرمایه گذاری روی طلا و سکه بسیار شدت گرفته است که این دو سرمایه باهم چندین تفاوت دارند. اگر شما هم می‌خواهید بدانید که کدام یک بهتر و پرسود تر است تا انتها با ما همراه باشید.

 

شیوه های مختلف سرمایه گذاری روی طلا :

  • صندوق های سرمایه گذاری طلا

یکی از روش‌هایی که می‌شود در آن سرمایه گذاری کرد صندوق سرمایه گذاری طلا است. در این سرمایه گذاری نیازی نیست که شما تخصص خاصی داشته باشید زیرا سرمایه شما به دست متخصصان این زمینه مدیریت می‌شود.

تقریبا می‌توان گفت در این سرمایه گذاری ریسکی وجود ندارد و با خیالی راحت می‌توان روی آن سرمایه گذاری کرد. کارمزد در این صندوق‌ها خیلی پایین است و از دیگر نکته مثبت این نوع سرمایه گذاری می‌توان به معامله در بازار بورس اشاره کرد.

صندوق سرمایه گذاری طلا

  • خرید فیزیکی طلا

همانطور که از اسم آن مشخص است در این روش طلا به صورت فیزیکی خریداری می‌شود و به صورت فیزیکی نیز نگهداری می‌شود. اگر قصد سرمایه گذاری در این بخش را دارید باید بدانید که ممکن است که کارمزد از آن کم شود. یکی از مزیت‌های این روش این است که هر وقت بخواهید می‌توانید آن را به پول تبدیل کنید و نیازی نیست که زمان زیادی را صبر کنید.

در این روش شما نیازی به مهارت خاصی ندارید فقط کافی است از قیمت طلا خبر داشته باشید زیرا با مراجعه به یک طلا فروشی معتبر به راحتی می‌توانید طلا خود را به پول تبدیل کنید.

 

  • گواهی سپرده طلا

این نوع سرمایه گذاری نیاز به کد بورسی دارد. همانطور که می‌دانید بورس کالا، بازاری برای خرید و فروش کالاها است که طلا نیز جزء این دسته قرار گرفته است و می‌توانید آن را خرید و فروش کنید. باید حواستان باشد که داشتن گواهی سپرده همانند در دست داشتن خود طلا است. در این روش شما ترس نگه داری فیزیکی طلا را ندارید و همچنین بدون نیاز به مراجعه فروشگاه ها می‌توانید سرمایه گذاری خود را انجام دهید.

در این سرمایه گذاری از شما مالیات و کارمزد گرفته نمی‌شود و در مقایسه با سرمایه گذاری روی سکه و طلا این روش برای شما سودمند تر است.

بورس کالا سپردده طلا

حالا به معایب سرمایه گذاری روی طلا می‌پردازیم

معایب سرمایه گذاری روی خرید فیزیکی طلا

چنانچه فکر می‌کنید اگر طلا را خریداری کنید و بعد از بازه زمانی کوتاهی آن را به فروش برسانید سود خواهید کرد، متاسفانه باید گفت که شما سخت در اشتباه هستید زیرا خرید طلا فیزیکی برای یک سرمایه گذاری کوتاه مدت اصلا گزینه مناسبی نیست. همچنین نگهداری طلا فیزیکی کار تقریبا دشواری است زیرا ممکن است گم شود و یا به سرقت برود.

معایب صندوق سرمایه گذاری

ممکن است حتی در طولانی مدت نیز سود چندان خوبی برای شما نداشته باشد و همچنین ممکن است گاهی کارمزد آن اذیت کنند شود.

 

مزیت و معایب سرمایه گذاری سکه

 

معایب سرمایه گذاری در سکه

  • ممکن است سکه نیز همانند طلا برای شما در بازه زمان کوتاه سود چندانی نداشته باشد و حتی ریسک بالایی داشته باشد.
  • شرایط نگهداری سکه نیز ممکن است استرس آفرین باشد و برای شما دردسر آور باشد، به سرقت برود یا گم شود.
  • فراموش نکنید که اخبار بر روی سود و یا زیان سکه تاثیرگذار است.

 

مزایای سرمایه گذاری سکه

  • یکی از مزیت‌های این بازار نوسانات مثبت و یا منفی آن است که اگر شما از این نوسانات و انواع آن‌ مطلع باشید به راحتی می‌توانید سود خوبی کسب کنید.
  • سکه ارزش خود را به راحتی از دست نمی‌دهد و شما می‌توانید به راحتی آن را به فروش برسانید.
  • برای وارد شدن به این بازار نیازی نیست با سرمایه بزرگ و زیاد شروع کنید بلکه می‌توانید آهسته و با سرمایه‌های کم وارد این بازار شوید.

 

مقایسه سرمایه گذاری روی طلا و سکه

بهتر است قبل از اینکه به سوال کدام سرمایه گذاری بهتر است، طلا و یا سکه؟ به سوال هدف از سرمایه گذاری چیست؟ پاسخ داده شود. برخی برای سود بیشتر و پرداخت نکردن هزینه ساخت در سکه سرمایه گذاری می‌کنند البته باید هنگام سرمایه گذاری به این نکته نیز توجه کنید که در بازار ایران حباب سکه وجود دارد.

در نظر داشته باشید که برای سرمایه گذاری تمامی موارد گفته شده به راحتی به فروش می‌روند به جزء گواهی سپرده طلا. با  بررسی‌های صورت گرفته در رابطه با بازار طلا و سکه این موضوع را دریافتیم که سوددهی سکه در دو سال اخیر 40% بوده است و بازار هر انس طلا 7% افزایش سوددهی داشته است. همانطور که مشخص است بازار سکه دارای نوسانات بیشتری است که نوسانات ارتباط مستقیم با شرایط داخلی کشور دارند.

 

کلام آخر

درمقاله به این موضوع پرداختیم که مهم ترین موضوع در سرمایه گذاری سکه و طلا این است که از هدف خود آگاهی داشته باشیم و سپس برای سرمایه گذاری اقدام کنیم. با مطالعه مطالب گفته شده شما می‌توانید به راحتی از هدف خود آگاه بشوید و سپس سرمایه گذاری خود را آغاز کنید. در این مقاله مزایا و معایب هر نوع سرمایه گذاری در طلا و یا سکه را برایتان نوشتیم تا با اطلاعات بیشتر و بهتر، سرمایه گذاری خود را شروع کنید.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *