حساسیت به طلا چه علائمی دارد؟ و چرا پوست نسبت به طلا حساسیت نشان میده؟

 

حساسیت به طلا چه علائمی دارد
حساسیت به طلا چه علائمی دارد

 

زیورالات و طلا همراه همیشگی بانوان است اما این همراهان همیشگی در برخی موارد ممکن است برای خانم‌ها مشکل‌زا باشند و باعث بروز حساسیت بر روی پوست آنان شود. این موضوع تنها راجع به بدلیجات و نقره نیست بلکه در رابطه با طلا نیز ممکن است این اتفاق رخ دهد اما طلا  به تنهایی باعث حساسیت نمی‌شود بلکه فلزها و عناصر دیگری که با آن ترکیب می شوند باعث بروز آلرژی می‌شود. 

احتمالا الان این مسئله ذهنتان را درگیر کرده است که کدام فلز است که هم در طلا و هم در بدلیجات وجود‌ دارد و باعث حساسیت‌های پوستی می‌شود؟ 

جواب درست به این سوال “فلز نیکل” است. 

البته موارد دیگه ای نیز وجود دارد که باعث این حساسیت‌ها می‌شود مواردی مانند اندازه‌ زیورالات، سنگ‌های کار شده بر روی زیورالات و … برای اینکه بدانید حساسیت به طلا دارید یا خیر و اینکه علائم این حساسیت چیست با ما همراه باشید. 

  

چرا طلا باعث حساسیت می‌شود؟ 

فلز طلا به تنهایی نرم و انعطاف ‌پذیراست. این فلز گرانبها برای اینکه قابل استفاده در ساخت زیورالات باشد با فلزهای دیگری مانند مس، نقره و نیکل نیز ترکیب می شود تا از حالت نرم و قابل انعطاف بودن خارج شود و استحکام بیشتری پیدا کند. 

طلا فلزی براق است ولی در هنگام ساخت جواهرات و زیوالات با یک لایه ردیوم آبکاری می‌شود تا براق آن بیشتر شود. ممکن است شما به هر کدام از این فلزات حساسیت داشته باشید بدون اینکه خودتان از آن اطلاعی داشته باشید. 

  

عواملی که حساسیت ایجاد میکنند چیست؟ 

  

  • اندازه نامناسب زیورالات 

اگر زیورالات شما مانند حلقه یا انگشتر به دستتان تنگ و کیپ باشد ممکن است انگشتتان خارش بگیرد یا دچار درماتیت تماسی پوست، قرمزی و التهاب بشود؛ علت این علائم عبور نکردن جریان هوا است. 

 

درماتیت تماسی پوست چیست؟

درماتیت تماسی نوعی التهاب پوستی یا تحریک پوستی که با تماس یا برخورد یک ماده خارجی ایجاد می شود و علائم آن شامل خشکی، خارش، دانه‌های قرمز، برآمدگی و تاول است. 

 

  • فلز نیکل (Nickel) 

نیکل فلزی از دسته آهن‌ها است که چکش خوار، رسانای گرما و الکتریسیته، جلا پذیر و نقره ای(مایل به سفید)  رنگ است که بیشتر افراد به این فلز حساسیت دارند و به همین دلیل است هنگام استفاده از زیورالات و طلا ممکن است بدنشان ملتهب و قرمز بشود. این فلز به دلیل ارزانی و رنگی که دارد در صنایع مختلف استفاده می‌شود مانند ساخت سگک کمربند، بدلیجات، ابزارها و تجهیزات پزشکی است. 

  

  • فلز کادمیوم (Cadmium) 

کادمیوم فلز واسطه است که بسیار نرم و قابل انعطاف است که میتوان آن را با چاقو برش داد. این فلز واسطه و هر ترکیبی که با آن ساخته می‌شود سمی است و باید حتما هنگام استفاده از آن نکات ایمنی را رعایت کرد. کادمیوم در مواردی همچون بدلیجات و زیورالات، تلفن همراه، دوربین ها و … استفاده می‌شود. این عنصر به ندرت در ساخت طلا استفاده می‌شود ولی اگر مورد استفاده قرار بگیرد باعث بروز حساسیت می‌شود. 

  

  • فلز طلا (Gold) 

طلا خاصیت جکش خواری و شکل پذیری دارد؛ همچنین فلزی نرم و پرچگال است. شاید کمتر شنیده باشید که خود طلا ممکن است آلرژی به وجود بیاورد زیرا این موضوع خیلی مرسوم نیست و افراد کمی به خود فلز طلا حساسیت دارند. شاید ندانید که حساسیت طلا نسبت عکس با عیار آن دارد یعنی اینکه هرچه میزان درصد خلوص طلا بیشتر باشد، میزان حساسیت به آن کمتر می شود زیرا هرچه درصد خلوص طلا بیشتر باشد میزان مس و نیکل بکار رفته در آن کاهش میابد برای مثال اگر شما طلایی با عیار 10 بخرید در مقایسه با طلایی که عیار آن 24 است حساسیت یا آلرژی بیشتری ممکن است برای شما ایجاد کند زیرا عیار 10، مس و نیکل بیشتری نسبت به عیار 24 دارد. دو آلیاژ نام برده(مس و نیکل) در رطوبت به سرعت اکسید می‌شوند و باعث سیاه شدن پوست، خارش و سوزش می‌شوند. 

  

علائم حساسیت به طلا و زیوالات چیست؟ 

برای بروز علائم حساسیت به نیکل موجود در طلا به 12 الی 48 ساعت زمان نیاز دارید و بعد از این بازه اگر شاهد علائم زیر بودید یعنی شما به نیکل حساسیت دارید: 

 

  • خارش 

  • گزگز کردن

  • پینه بستن

  • قرمز شدن 

  • التهاب و تاول 

  • خشک شدن پوست 

  • دانه‌های قرمز و ریز 

  • پوسته پوسته شدن 

  

چگونه تشخیص بدهیم به طلا حساسیت داریم یا به فلزات ترکیبی آن؟ 

تشخیص حساسیت به آلیاژها
تشخیص حساسیت به آلیاژها

برای تشخیص دقیق باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا روش‌های تشخیص حساسیت‌های پوستی (Patch test) را برای شما انجام بدهد. یکی از این روش‌ها این است که ناحیه کوچکی از پوست بیمار را با فلزی که مشکوک به ایجاد آلرژی است، تماس می‌دهند و بعد از زمان معین ناحیه ای که با فلز در مجاورت بوده را بررسی می‌کنند. 

روشی که شما بتوانید انجام بدید نیز وجود دارد. میتوانید طلا خریداری شده را با دو محلول dimethylglyoxime و آمونیوم هیدروکسید، این دو ماده با نیکل باعث ایجاد رنگ صورتی می‌شود. از هر ماده یک قطر روی زیوالات بریزید و با پنبه روی آن بکشید اگر رنگ پنبه به صورتی تغییر کرد یعنی وسیله ای که تست کردید فلز نیکل دارد و اگر پنبه بی رنگ باقی ماند یعنی نیکل ندارد. چنانچه پنبه صورتی شد احتمال درماتیت وجود دارد. 

 

 

توصیه های پایانی 

 آلیاژهای بکارفته و ترکیب شده با آن است که باعث آلرژی می‌شود. توجه کنید که خود طلا حساسیت زا نیست بلکه هنگام خرید طلا سایز و اندازه مناسب را انتخاب کنید؛ نه آنقدر تنگ که جریان هوا از بین طلا و پوست عبور نکند و نه آنقدر گشاد که در دستتان لَق بزند. 

زیوالات طلا با عیار پایین نخرید زیرا اگر عیار آن پایین باشد به جای طلا آلیاژهایی همچون مس و نیکل بیشتر در آن محصول استفاده شده است. 

از اینکه تا آخر این مقاله ما را همراهی کردید متشکریم و امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. 

 

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *