حباب سکه چیست؟ چگونه قیمت حباب سکه را محاسبه کنیم؟

 

حباب سکه

سکه یکی از روش‌های سرمایه گذاری است. سکه نقدشوندگی نسبتا خوبی دارد و به دلیل ارزشی که سکه در هر برهه زمانی دارد می‌توانید از آن به عنوان یک سرمایه یا یک پس انداز استفاده کنید. به دلیل نوسانات اقتصادی ریسک خرید سکه کمی افزایش یافته است و حباب سکه جزء عوامل اصلی و تاثیرگذار در بازار خرید و فروش سکه شده است. اگر علاقه مند به دانستن حباب سکه و روش‌‌‌‌‌های محاسبه آن هستید، تا انتها این مقاله با ما همراه باشید.

 

مفهوم حباب سکه چیست؟

به احتمال زیاد اصطلاح حباب سکه به گوشتان خورده است. منظور از حباب سکه به زبان ساده این است که بین قیمت اصلی یا ذاتی سکه و قیمت لحظه ای آن تفاوت وجود داشته باشد. به عبارتی دیگر در بازارهای مالی به اختلاف و تفاوت قیمت بین ارزش ذاتی و واقعی یک دارایی و قیمت معامله آن حباب گفته می‌شود. حتما این سوال در ذهنتان ایجاد شده است که چگونه این اختلاف به وجود می‌آید پاسخ سوال شما «عدم تعادل در بازار عرضه و تقاضا است» هرچند که ممکن است دلایل دیگری از جمله دلایل روانی و حتی اخبار داشته باشد. از آنچه که بازار سکه طلا نیز مشمول این اختلافات و تفاوت‌های قیمت می‌باشد، حباب سکه نیز به وجود می آید.

تصور کنید شما محصولی خریداری کرده‌‌اید که قیمت آن 500000 تومان است و با همین قیمت در بازار عرضه می‌شود در حالی که قیمت واقعی آن300000 تومان است پس متوجه می‌شویم حباب این محصول 200000 تومان است.

 

فرمول محاسبه حباب سکه

حباب فقط برای سکه و طلا نیست و ما در مواردی دیگر از جمله خوراکی ها و… میتوانیم این حباب را مشاهده کنیم. به عبارتی هر جایی که میزان عرضه و تقاضا هم اندازه و یکسان نباشد، حباب به وجود می‌آید. به طور کلی فرمول محاسبه حباب سکه به صورت زیر است:

همانطور که می‌دانیم حباب همواره در بازار سکه وجود داشته پس بنابراین هیچ گاه جواب محاسبه ما صفر نخواهد شد زیرا صفر بیانگر این است که هیچ اختلاف و حبابی وجود ندارد. به همین خاطر عدد به دست آمده همیشه در بازه اعداد مثبت یا منفی قرار می‌گیرد. حالا که فرمول را آموختیم باید بدانیم که بازه مثبت و منفی چیست؟

هنگامی که با استفاده از فرمول بالا مقدار حباب را بدست آوردیم، اگر عدد ما مثبت بود یعنی سکه طلا در حال معامله با قیمتی بالاتر از قیمت واقعی و ذاتی خودش است و اگر جواب بدست آمده منفی بود یعنی سکه طلا درحال معامله با قیمتی کمتر از قیمت واقعی خودش است.

اگر به فرمول دقت کنید متوجه می‌شوید ما به قیمت ذاتی سکه نیز نیاز داریم پس حالا باید فرمول بدست آوردن قیمت ذاتی را یادبگیریم. فرمول قیمت ذاتی به این صورت است:

 

 

مولفه‌های فرمول قیمت ذاتی سکه

بسیار خب حالا که فرمول را یادگرفتید بهتر است هر کدام از این مولفه‌ها را نیز بشناسید

 

وزن سکه

ما در بازار ایران چهار نوع سکه داریم که در وزن‌های متفاوتی ضرب می‌شوند؛ سکه تمام بهارآزادی یا امامی، نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی.

 

قیمت انس جهانی طلا

قیمت هر انس جهانی طلا را می‌توانید از سایت‌های معتبر نگاه کنید. قیمتی که شما مشاهده میکنید برای یک انس طلا است ولی ما قیمت یک گرم طلا را در فرمول نیاز داریم پس لازم است که انس طلا را بر عدد31.1 تقسیم کنیم. اکنون متوجه شدید که چرا 31.1 در مخرج درج شده است.

 

نرخ دلار آزاد

قیمت دلار آزاد را نیز می‌توانید از سایتهای معتبر پیدا کنید و در فرمول جای گذاری کنید. توجه داشتید باشید که حتما باید قیمت دلار آزاد گذاشته شود.

 

عیار سکه

همان طور که می‌دانید عیار سکه 21.6 است. احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که این عدد از کجا آمده؟ طلا 24 عیار به معنی طلا خالص است و طلا 18 عیار به معنی طلا 75 درصدی است بنابراین طلایی که با عیار 21.6 باشد به معنی این است که درصد خلوص آن 90 است. پس می‌توانیم در فرمول به جای عیار سکه عدد 90 را قرار دهیم.

 

حق ضرب سکه

حق ضرب سکه را اتحادیه طلا و جواهرات تعیین می‌کند. این اتحادیه مبلغ 5000 تا 7000 مشخص کرده است.

 

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات در کشور ما 9% است و شما عزیزان به عنوان خریدار باید بر روی هر محصولی آن را بپردازید.

 

سخن آخر

در این مقاله در رابطه با حباب سکه و نحوه محاسبه آن و مولفه‌هایش صحبت کردیم. یکی از مواردی که باید هنگام سرمایه گذاری سکه بدانید همین موضوع حباب سکه است.

حباب سکه هنگامی که میزان عرضه و تقاضا یکسان و برابر نباشد به وجود می‌آید و این موضوع در همه موارد از جمله طلا و سکه نیز وجود دارد . حباب سکه می‌تواند منفی یا مثبت باشد که هر کدام معنا و مفهوم متفاوتی دارد. میزان حباب سکه با کم کردن دو مولفه ارزش ذاتی سکه و قیمت روز سکه از هم دیگر بدست می‌آید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید و کارآمد بوده باشد و با مطالعه این محتوا سوالاتتان در رابطه با حباب سکه برطرف شده باشد.

 

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *