چگونه یورو اصل و تقلبی را با یک نگاه تشخیص دهیم 

یورو اصل و تقلبی

یورو، پولی ملی برای ۳۴۰ میلیون نفر در ۱۹ کشور اروپایی است. به همین خاطر چیزی حدود ۱۳میلیارد از آن در حال گردش است. پس این امکان وجود دارد که کلاهبرداران پول‌های تقلبی را وارد این گردش کنند. اگر شما با ویژگی های یورو اصل و تا حدودی تقلبی آشنا باشید مشکلی در خرید این ارز پیدا نمی‌کنید. در ادامه ما برای شما در رابطه با نحوه تشخیص یورو اصلی از تقلبی توضیح می‌دهیم.

روش تشخیص یورو اصلی و تقلبی

درست است که ممکن است همه ما دستگاه تشخیص اسکناس نداشته باشیم که جوهر، کاغذ، نوار هولوگرام، اندازه و ضخامت یورو را تحلیل کند ولی بعضی از ویژگی های شاخص وجود دارد که با به یاد داشتن آن‌ها شما به راحتی می‌توانید یورو تقلبی را شناسایی کنید.

 

۱-  اندازه اسکناس یورو اصلی و تقلبی

یورو نیز مانند هر اسکناس دیگری در ابعاد خاص خودش عرضه می‌شود. این اسکناس‌ها با اندازه‌های متفاوتی تهیه و عرضه می‌شوند. این موضوع مزیت‌هایی دارد. اولین مورد این است که احتمال جعل کردن این اسکناس‌ها کاهش پیدا‌می‌کند. دومین مورد، ارزش هر اسکناس مشخص است و هرچه ارزش آن بیشتر باشد ابعاد بزرگتری نیز دارد. ابعاد اسکناس ها به صورت زیر است: 

  • اسکناس۵ یورویی در ابعاد ۱۲۰×۶۰ میلی متر و با کمترین ارزش و اندازه.
  • اسکناس ۱۰ یورویی در ابعاد ۱۲۷×۶۷ میلی متر.
  •  اسکناس ۲۰ یورویی در ابعاد ۱۳۳×۷۲ میلی متر.
  •  اسکناس ۵۰ یورویی با ابعاد۱۴۰×۷۷ میلی متر.
  •  اسکناس ۱۰۰ یورویی با اندازه ۱۴۷×۸۲ میلی متر.
  • اسکناس ۲۰۰ یورویی در ابعاد ۱۵۳×۸۲ میلی متر.
  • اسکناس ۵۰۰ یورویی در ابعاد ۱۶۰×۸۲ میلی متر.

اندازه اسکناس یورو اصلی و تقلبی

 

۲- جنس کاغذ اسکناس یورو اصلی و تقلبی

جنس کاغذهای اسکناس یورو با سایر کاغذها متقاوت است. جنس کاغذهای یورو از یک نوع کتان خاص است که با دانستن این موضوع می‌توانید تقلبی بودن یورو را به راحتی تشخیص دهید. از دیگر موارد در رابطه با جنس اسکناس، قسمت‌هایی است که به صورت برجسته در یورو اصل وجود دارد که همین قسمت ها در یورو تقلبی بافت صاف دارد.

 

۳- ریز چاپ یورو اصلی و تقلبی

از علامت‌های دیگر در تشخیص اصل بودن با تقلبی بودن ریز چاپ‌ها است. این خطوط ظریف فقط در یوروهای اصلی وجود دارد و اغلب چاپگرها قادر به چاپ آن‌ها نیستند.

 

۴- شماره سریال یورو اصلی و تقلبی

از دیگر روش ها در این زمینه تطابق دادن سریال و سال چاپ شده است. هر اسکناس شامل یک شماره سریال است که مربوط به سال خاصی می‌باشد.

 

۵- واتر مارک یورو اصلی و تقلبی

در همه یوروها واتر مارک‌هایی وجود دارد که فقط متعلق به آن اسکناس است. این واتر مارک‌ها در گوشه چپ اسکناس قرار گرفته است که اگر آن را در برابر نور قرار بدهید مشخص می‌شود. این واتر مارک همان موردی است که در یوروهای تقلبی وجود ندارد.

واتر مارک یورو اصلی و تقلبی

۶- تغییر رنگ اسکناس یورو اصلی و تقلبی

به علاوه هولوگرام، در اسکناس‌هایی با ارزش ۵۰ و یا بالاتر از عناصری استفاده شده است که با کج شدن، بخشی از اسکناس تغییر رنگ می‌دهد. رنگ شماره در پشت اسکناس اصل از بنفش به سبز و یا قهوه‌ای تغییر می‌کند. در اکثر یوروهای تقلبی شما این مورد را مشاهده نخواهید کرد.

 

۷- نوار امنیتی یورو اصلی و تقلبی

در همه نوع اسکناس‌های یورو نوار عمودی وجود دارد که داخل بافت اسکناس قرار گرفته است. این نوار شامل ویژگی‌های امنیتی است که در مقابل نور، رنگ تیره و متمایز دارد، این نوار دارای حروف و یا ارقام مربوط به اسکناس است. در اسکناس‌های سری جدید علامت یورو (€) به صورت ریز نویس چاپ شده است که این ریز نویس در یورو‌های جعلی وجود ندارد؛ اگر وجود داشته باشد هم به صورت بزرگ و تار است.

 

سخن پایانی

ما در این مقاله برخی از مواردی که به شما هشدار می‌دهد در زمان خرید یورو را گفتیم تا در هنگام خرید شما آن‌ها را چک کنید و از خرید خود اطمینان حاصل کنید. در این مقاله شما متوجه شدید که باید به جنس اسکناس، شماره‌سریال اسکناس، اندازه اسکناس و… توجه و دقت لازم را داشته باشید. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در رابطه با یورو بدانید به مقاله تاریخچه یورو مراجعه کنید.

امیدواریم این مقاله به شما در زمینه تشخیص یورو اصل و تقلبی کمک کرده باشد.

 

  

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *