تاریخچه رایج ترین ارز اروپا

تاریخچه یورو

 

دومین ارز پرکاربرد و رایج در معاملات ارزی بعد از دلار، یورو است. یورو یک نوع ارز برای ۱۹ کشور عضو منطقه یورو است. یورو نیز مانند سایر واحدهای پولی در دنیا دارای تاریخچه است که در این مقاله قرار است ما از تاریخچه یورو با شما صحبت کنیم و آگاهی شما را در رابطه با این ارز گران‌بها افزایش دهیم.

 

تاریخچه یورو

بهتر است در ابتدا این موضوع را بررسی کنیم که یورو به چه علتی به وجود آمده است؟ در جواب باید گفت یورو به علت یکسان سازی کل اتحادیه اروپا پیشنهاد شد و کلیه ۲۸ کشور عضو اتحادیه، متعهد شدند تا یورو را هنگام عضویت در اتحادیه اروپا دریافت کنند.

ایده واحد پولی یکسان اولین بار توسط ژاک دلور، وزیر اقتصاد اسبق فرانسه که از سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۵ ریاست کمیسیون اروپا را به عهده داشت، ارائه شد. هدف از این کار و ایده تقویت هویت اروپایی در بازار، تثبیت قیمت‌ها، رشد اقتصادی و منافع تجاری بود که نصیب اعضا بشود. ژاک دلور در سال ۱۹۸۹ گزارشی ارائه داد که واحد پولی مشترک را یک هدف پولی مشترک توصیف کرد. این موضوع تا حدودی موجب رها شدن کامل از جنبش‌های سرمایه داری می‌شد.

با به پایان رسیدن جنگ جهانی دوم، اتحادیه اروپا تأسیس شد. پیمان ماستریخت در تاریخ ۷ فوریه سال ۱۹۹۲ در یکی از شهرهای هلند مشخص شد و از سال ۱۹۹۳ به حالت اجرا در آمد. در نتیجه پیمان ماستریخت هشت کشور عضو اتحادیه اروپا، یورو را به عنوان ارز خود تعیین نکردند. این کشورها عبارت‌اند از : کرواسی، بلغارستان، دانمارک، چک، لهستان، مجارستان، سوئد و رومانی.

یورو چگونه به وجود آمد؟ تاریخچه یورو چیست؟

ظاهر اسکناس یورو چگونه است؟

این علامت « € » نماد واحد پولی یورو است. واحد یورو در واقع سنت یورو نام دارد و هر سنت یورو یک صدم یورو است. یورو در هفت نوع اسکناس چاپ شده است که این ۷ نوع شامل :  اسکناس ۵ یورویی،  اسکناس ۱۰ یورویی،  اسکناس ۲۰ یورویی،  اسکناس ۵۰ یورویی،  اسکناس ۱۰۰یورویی و  اسکناس ۲۰۰ یورویی است. 

هر کدام از این اسکناس‌ها سایز و اندازه متفاوتی دارند و برجستگی‌هایی که روی این اسکناس‌ها و یا سکه‌ها مشاهده می‌کنید برای این است که نابینایان به توانند مقدار آن‌ها را تشخیص دهند و چاپ کردن آن‌ها برای افراد عادی آسان نباشد. این کار برای جلوگیری از عرضه شدن یورو تقلبی در بازار است. برای تشخیص یورو اصل از تقلبی مینوانید به مقاله تشخیص یورو تقلبی از اصل مراجعه کنید.

کدام کشور‌ها از یورو استفاده می کنند؟

از سال ۲۰۲۱ تا به حال نونزده کشور عضو اتحادیه اروپا از یورو به عنوان واحد رسمی پول‌شان استفاده می‌کنند. این کشور‌ها عبارت‌اند از : اسلوونی، اسپانیا، پرتغال، اسلواکی، مالت، هلند، لیتوانی، لوکزامبورگ، ایتالیا، لتونی، یونان، ایرلند، فرانسه، آلمان، استونی، فنلاند، بلژیک، قبرس و اتریش.

البته باید اشاره کرد که چهار کشور وجود دارد که از یورو به عنوان واحد رسمی پول خود استفاده می‌کنند ولی این چهار کشور عضو اتحادیه اروپا نیستند. این کشورها عبارت‌اند از : سان مارینو، واتیکان، موناکو و آندورا.

چهارده کشور آفریقایی که جزء مستعمرات سابق کشور فرانسه بوده‌اند واحد پولی خود را به یورو تغییر دادند. این کشور‌ها عبارت‌اند از : سنگال، توگو، مالی، نیجر، گابن، گینه بیسائو، ساحل دیووار، گینه استوایی، چاد، جمهوری کنگو، کامرون، جمهوری‌آفریقای‌مرکزی، بنین، بورکینافاسو.

ظاهر اسکناس یورو چگونه است؟

سخن پایانی

در حال  حاضر اطلاعاتی کاملی در رابطه با این ارز بسیار ارزشمند و کارآمد وجود ندارد ولی با این حال شما با خواندن این مقاله پایه و علت اصلی به وجود آمدن یورو را متوجه می‌شوید. یورو یکی از ارزهای اروپایی بسیار قدرتمند است که در کشورهای زیادی از جمله کشورهایی که جزء اتحادیه اروپا نیستند نیز از آن استفاده می‌کنند. امیدواریم با خواندن این مطالب به اطلاعاتی که نیاز داشتید رسیده باشید.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *