تاریخچه پر کاربردترین ارز دنیا

تاریخچه دلار

امروزه دلار یکی از ارزهای مهم برای کشور ما به حساب می‌آید زیرا همه موارد از صنعت پوشاک گرفته تا صنعت مواد غذایی همه و همه به این ارز وابسته شده است و با کوچک ترین تغییر در قیمت دلار همه چیز در کشور تغییر می‌کند. حالا که دلار آمریکا به این مقدار حائزه اهمیت است پس بهتر است از تاریخچه دلار آمریکا نیز مطلع باشید. در این مقاله ما برای شما در رابطه با تاریخچه دلار آمریکا و گذشته دلار صحبت می‌کنیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

تاریخچه دلار آمریکا

کنگره آمریکا که در آن زمان فقط یک مجلس بود، ششم ژوئیه سال ۱۷۸۵ به اتفاق آرا دلار (Dollar) را واحد پول این کشور اعلام کرد. قبل از انقلاب استقلال ایالات متحده، واحد پول انگلستان یعنی لیره در سیزد مهاجر نشین انگلیسی آمریکا شمالی رواج داشت. در هنگام انقلاب، آمریکائیان از سکه نقره اسپانیایی به نام « دلار» به عنوان وسیله ای برای داد و ستد استفاده می‌کردند. به همین دلیل بود که نام واحد ملی پول خود را «دلار» قرار دادند.

این سکه نقره‌ای از قرن چهاردهم به مدت سه قرن و خورده‌ای با نام‌های ( تالر، دالر، تلار و دلار) در اروپا رایج بود. حرف و خط عمودی که روی علامت آن کشیده شده است ($) نیز از اسپانیایی‌ها اخذ شده که پول خود را با علامت (P) می‌نوشتند و این علامت رفته رفته در آمریکا شمالی به شکل فعلی ($) تغییر کرده است. 

نام پول ملی کشورهایی مانند کانادا، هنگ کنگ و استرالیا نیز «دلار» است ولی ارزش متفاوتی دارند . برخی دیگر از کشورها نیز وجود دارند که از همان دلار آمریکا به عنوان پول ملی خود استفاده می‌کنند؛ این کشورها شامل السالوادور، پاناما و اکوادور است.

در آمریکا شورای پول، مستقل از دولت است که این شورا بر سیستم بانکی و ذخایر فدرال، حکومت می‌کند. همچنین این شورا کنترل دلار را نیز در اختیار دارد و سیاست مالی کشور از جمله تغییر نرخ بهره را نیز تعیین می‌کند . جالب است بدانید که آمریکا برخلاف دیگر کشور ها شامل ۱۲ بانک مرکزی است.

چاپ اسکناس دلار توسط اداره ( گراور و چاپ فدرال رزرو) انجام می‌شود. در این کار از کاغذ و مرکب خاص استفاده می‌شود که فرمول تهیه آن محرمانه است.

تاریخچه دلار آمریکا را بدانید

ظاهر دلار آمریکا

دلار آمریکا برخلاف دیگر کشورها دارای یک رنگ و یک اندازه است. دلار آمریکا در خارج از این کشور به « پشت سبز» شهرت دارد. ولی از  سال ۲۰۰۵ در رنگ اسکناس‌های ۱۰ دلاری تغییرات اندکی ایجاد شد که می‌توان گفت هدف از این کار جلوگیری از جعل کردن بوده است. 

اکنون واحد پول در ایالات متحده آمریکا دلار می‌باشد و پول های غیر مسکوک آن در اسکناس‌های ۱، ۲، ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ به مرحله چاپ شدن می‌رسند. البته باید خاطر نشان کرد که اسکناس ‌هایی با ارزش پولی بیشتر در گذشته وجود داشته است. اسکناس‌های با ارزش بیشتر ایالات متحده آمریکا در دولت‌های نخستین این کشور کاربرد داشته است. اسکناس‌هایی با ارزش پولی ۵۰۰، ۱۰۰۰، ۵۰۰۰، ۱۰۰۰۰ و ۱۰۰۰۰۰ دلار، جزء گروه های اسکناس های درشت ایالات متحده آمریکا بودند.

اسکناس ۵۰۰ دلاری، ظاهری با عکس ویلیام مک کلینی بر روی آن  و  عبارت ۵۰۰ دلار بر پشت آن داشت. در سال ۱۹۲۸و۱۹۳۴ این اسکناس به عنوان اسکناسی در ابعاد و اندازه کوچک و نوع فدرال ریزرو نوت عرضه شد. اسکناس ۱۰۰۰ دلاری، ظاهری با عکس گروور کلولند بر روی آن و عبارت ۱۰۰۰ دلار بر پشت آن داشت.

همه این اسکناس‌ها قبل از ابداع سیستم انتقالات الکترونیکی پول برای آسان تر کردن انتقالات بانکی بین بانک‌ها فدرال رزرو آمریکا به عنوان پشتوانه طلا مورد استفاده قرار می‌گرفت. ریچارد نیکسون دلار را از استاندارد طلا خارج کرد زیرا دلار جزء ذخیره ارزی بسیاری از کشورها قرار گرفته بود و حجم آن از میزان طلا در آمریکا فرارتر رفته بود.

دلار آمریکا در چندین دهه اخیر واحد استاندارد محاسبه در بازارهای بین المللی برای کالاهایی مانند نفت و طلا قرار گرفته بود. حتی در بسیاری از کشورها که با پول آمریکا هیچ ارتباطی ندارند محصولات خود را بر حسب دلار ارزش گذاری می‌کنند. با پیدایش یورو ارزش دلار پایین آمد و در نتیجه ارزش ذخایر ارزی کشور کاهش یافت. 

اسکناس‌های دلار آمریکا چه شکلی است؟

سخن پایانی

در این مقاله متوجه شدیم که نام دلار از کجا آمده و تاریخچه دلار آمریکا از کچا شروع می‌شود. در رابطه با اندازه و ابعاد دلار نیز گفتیم که این واحد پول در گذشته با چه ارزش‌هایی در بازار عرضه می‌شد. ما در این محتوا قسمتی از تاریخچه دلارآمریکا را برای شما نوشتیم تا با آن آشنا شوید. اگر قصد خرید دلار را دارید بهتر است علاوه بر دانستن تاریخچه دلار آمریکا، نحوه تشخیص دلار تقلبی را نیز بدانید. برای این کار فقط کافیست اینجا کلیک کنید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *