بررسی مالیات بر خرید و فروش سکه در ایران

بررسی مالیات بر خرید و فروش سکه در ایران

یکی از راهکار‌هایی که ما ایرانی‌ها برای حفظ ارزش پول‌مان انجام می‌دهیم سرمایه گذاری و یا پس انداز است که اغلب ما این کار را بر روی سکه و طلا انجام می‌دهیم. هنگامی که این سرمایه گذاری می‌توانست برای مردم عایدی زیادی داشته باشد دولت تصمیم گرفت برای تنظیم و کنترل بازار، قانون مالیاتی برای خرید سکه وضع کند. در این مقاله ما برای شما در رابطه با مالیات خرید سکه صحبت می‌کنیم.

 

مالیات خرید سکه چیست؟

ممكن است در هنگام خرید و یا فروش سکه این سوال در ذهن شما نقش ببندد که مالیات خرید سکه چیست؟ و چه زمانی پرداخت این مالیات مشمول شما می‌‌شود؟  

با توجه به این موضوع که خرید و فروش سکه این روزها یک منبع درآمدی شده است و خرید سکه از بانک مرکزی ارزان تر از قیمت بازار است، خرید و فروش آن نوعی فعالیت اقتصادی محسوب می‌شود؛ پس خرید و فروش آن بر طبق قانون مشمول پرداخت مالیات می‌شود. 

شاید این سوال نیز در ذهن شما پدید آمده باشد که چگونه می‌توان سود حاصل از خرید و فروش سکه را تعیین کرد؟ 

این سود برای افرادی است که در سامانه خرید سکه بانک مرکزی ثبت نام کرده باشند و از خرید و فروش سکه سودی عاید خودشان شود که درآمد حاصل از فروش این سکه‌ها شناسایی می‌شود و به این صورت مالیات خرید سکه تعیین می‌شود.

 

نحوه محاسبه مالیات خرید سکه چگونه است؟   

به دلیل اینکه  میزان و مقدار مالیات سکه در سال‌های مختلف متفاوت است نمی‌توان یک رقم ثابت برای آن در نظر گرفت و اعلام کرد . دقت داشته باشد که معيار محاسبه مالیات سکه به  تعداد سکه ‌هایی مربوط است که از بانک مرکزی دریافت می‌کنید.

اگر سکه‌هایی که خریداری کردید کمتر از ۱۰۵ سکه باشد، شما باید ابتدا به سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید و بعد از احراز هویت، رمز عبور را از طريق پیامک دریافت کنید. با وارد شدن به سامانه امور مالیاتی می‌توانید به صورت آنلاین مالیات خود را مشاهده و پرداخت کنید.

اگر سکه‌هایی که خریداری کردید بیشتر از ۱۰۵ سکه باشد، باید در قالب یک اظهارنامه اطلاعات لازم را قید کنید. البته توجه کنید که اگر شما توان پرداخت مالیات را به صورت یکجا نداشته باشید می‌توانید به صورت اقساط پرداخت کنید.

 

چه کسانی معاف از پرداخت مالیات سکه هستند؟

این قانون از سال ۱۳۹۷ همزمان با فروش سکه از سمت بانک مرکزی وضع شد؛ به همين دلیل است که اگر شما فردي را دید که مالیات برای سکه پرداخت نکرده است نباید شگفت زده بشوید زیرا افرادی که سکه‌های خود را قبل از سال ۱۳۹۷ خریده‌اند پرداخت مالیات شامل حال آن ها نمی‌شود. از سال ۹۷ به بعد قوانين ویژه‌ای برای پرداخت مالیات وضع شد. در سال ۱۳۹۷ اگر خریداران ۲۰ عدد و کمتر سکه خرید می‌کردند معاف از پرداخت بودند، در سال ۱۳۹۸ این عدد به ۱۰ و کمتر رسید و در سال ۱۳۹۹ به عدد ۵ و کمتر تغییر یافت.      

در سال‌های اخیر قانون ماليات سکه مشمول کسانی نمی شد که سکه را برای ذخیره‌سازی تهیه و نگه داری می‌کنند ولی از سال ۱۴۰۰ قانونی تصویب شد که اشخاصی که سکه را فقط برای ذخیره سازی نیز تهیه می‌کنند باید اظهارنامه مالیاتی مخصوص خود را به سازمان امور مالیاتی بدهند. به همين ترتيب مالیات فقط مشمول افرادی نمی‌شود که خرید و فروش سکه را انجام می‌دهند بلکه برای افرادی که خرید و نگه‌داری سکه را نیز انجام می‌دهند هم مالیات قرار داده شده.

 

جریمه دیرکرد پرداخت مالیات چگونه است؟

همان طور که در بالاتر گفتیم، خریداران سکه باید برای پرداخت مالیات خود به سامانه سازمان امور مالیاتی مراجعه کنند. چنانچه به هر دلیلی موفق به پرداخت در زمان تعیین شده نشدید برای شما جریمه دیرکرد در نظر گرفته می‌شود.

جريمه دیرکرد برای هر ماه ۲.۵٪  در نظر گرفته شده است به همين دلیل چنانچه ماه‌های بیشتری از زمان پرداخت مالیات شما بگذرد، شما باید مالیات بیشتری پرداخت کنید.

 

نحوه اعتراض به مالیات سکه چگونه است؟

ممكن است شما گاهی به میزان مالیاتی که برایتان تعیین شده اعتراض داشته باشید به همین خاطر است که امکان اعتراض برای شما فراهم شده. شما مودیان مالیاتی اگر اعتراضی دارید باید در هنگامی که مهلت پرداخت را دارید در سامانه اعتراض خود را وارد نمایید. البته توجه کنید که در برخی موارد ممكن است شما حتی بعد از زمان تعیین شده هم، زمان برای اعتراض داشته باشید.

بررسی مالیات بر خرید و فروش سکه در ایران

کلام آخر

ما در این مقاله در رابطه با اینکه مالیات خرید سکه چیست، نحوه محاسبه مالیات خرید سکه چگونه است، چه کسانی معاف از پرداخت مالیات سکه هستند و… صحبت کردیم. به شما گفتیم چنانچه با افرادی مواجه شدید که به شما گفتن هیچ مالیاتی برای خرید سکه پرداخت نکردند شوکه نشوید زیرا این افراد سکه‌هایشان را قبل از سال ۱۳۹۷ خریداری کردند. اگر می‌خواهید سکه خریداری کنید باید بدانید که در سال‌های اخیر برای ۵ عدد سکه و کمتر مالیات وجود دارد و شما موظف به پرداخت آن هستید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده باشد.  

 

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *