با تاریخچه لیر ترکیه بیشتر آشنا شوید

تاریخچه لیر ترکیه

 

ترکیه کشوری بسیار زیبا و اولین مقصد برای کسانی است که قصد دارند به یک کشور خارجی سفر کنند. سالانه میلیون ها توریست به این کشور سفر می‌کنند تا از جاذبه های توریستی آن بهره‌مند شوند. از گنبدهای بیزانس ایاصوفیه گرفته تا مسجد سلطان احمد و… . اگر قصد سفر به این کشور بسیار زیبا و توریستی را دارید باید بدانید که واحد پول آن لیر است. همانطور که می‌دانید در هر کشور شما باید برای خرید و سایر خدمات پول خود را در صرافی ها تبدیل به واحد پولی آن کشور کنید؛ پس در کشور ترکیه نیز باید همین کار را انجام دهید. از همه این ها گذشته ما برای اینکه شما اطلاعات بیشتری در رابطه با این واحد پولی داشته باشید، در این مقاله می‌خواهیم از تاریخچه لیر کشور ترکیه برایتان بگوییم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

تاریخچه لیر کشور ترکیه

واحد پولی در کشور ترکیه و همچنین قبرس شمالی «لیر» است. هر لیر به ۱۰۰ کروش (kurus) تقسیم شده است. در ابتدا علامت اختصاری برای لیر «TRY» بوده است. اما این علامت فقط تا سال ۲۰۰۴ – ۲۰۰۵ اعتبار داشت. زیرا از سال ۲۰۰۵ به بعد صفر از واحد پول ترکیه حذف شد و علامت اختصاری جدید «YTL» تغییر کرد. علامت اختصاری مجددا دست‌خوش تغییراتی شد و از سال ۲۰۰۹ به «TL» تغییر پیدا کرد.

احتمالا این سوال در ذهنتان شکل گرفته است که واژه لیر از کجا آمده؟ باید گفت که این‌ واژه نیز مانند سایر ارزهای اروپایی و خاورمیانه ریشه در کلمه انگلیسی لیبرا به معنای وزن و تعادل دارد. از لیبر رومی در تمامی دوران قرون وسطی در اروپا و خاور نزدیک استفاده می‌شد. واحدهای پولی مانند لیر ترکیه، لیور فرانسه، لیر ایتالیا و پوند انگلستان نیز در این واژه ریشه دارند.

 

لیر عثمانی

اولین پول رایج در تاریخچه ترکیه در سال ۱۸۴۴ توسط عبدالمجید عثمانی انتشار پیدا کرد که از آن به عنوان لیر زرد نام می‌بردند. تا آن زمان در تاریخچه لیر هنوز هیچ پول اسکناسی وجود نداشت.

لیر عثمانی در سال ۱۸۴۴ به عنوان واحد اصلی پول در این کشور قرار گرفت. این واحد پولی تا سال ۱۹۲۷ در گردش بود.

 

اولین اسکناس‌های لیر کشور ترکیه

اسکناس‌های ۱، ۱۰، ۵۰، ۱۰۰، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ لیر کشور ترکیه توسط وزارت امور مالی این کشور در سال ۱۹۲۶ عرضه شد. عکس چاپ شده بر روی این اسکناس ها تصویر  بنیان گذار جمهوری ترکیه مصطفی کمال آتاترک بود. این اسکناس ها آخرین مجموعه  از اسکناس‌هایی بود که بر روی آن‌ها متونی با زبان فرانسوی و ترکی به چاپ رسید.

از سال ۱۹۳۷ تا ۱۹۳۹ اسکناس‌های جدیدی توسط بانک مرکزی انتشار پیدا کرد که روی آن ها تصویری از عصمت اینونو رئيس جمهور وقت ترکیه بود.

در اوایل دهه ۱۹۵۰ تصویر مصطفی کمال آتاترک مجددا بر روی اسکناس‌ها ظاهر شد. در سال ۱۹۶۰ اسکناس‌های ۲ لیر جای خودشان را با سکه عوض کردند. این جابه جایی در سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۱ برای اسکناس‌های ۵ و ۱۰ لیری نیز اتفاق افتاد.

ظاهر لیر کشور ترکیه چگونه است؟

تغییر وضعیت لیر کشور ترکیه 

در سال‌های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶ در کتاب رکورد‌های گینس ارز ترکیه جزء یکی از کم ارزش‌ترین واحد‌های پولی جهان قرار گرفت. اما در سال ۲۰۰۳ شورای سیاست پولی کشور ترکیه با حذف کردن صفر تغییراتی در واحد پولی خود ایجاد کرد. 

با به کار آمدن حزب عدالت و توسعه توسط رجب طیب اردوغان در سال ۲۰۰۵، شش صفر از واحد پولی این کشور حذف شد و این موضوع یک جهش مهم و بزرگ اقتصادی در ترکیه شد. لیر قدیمی ترکیه تا پایان  سال ۲۰۰۵ در کشور در حال گردش بود. در این زمان همچنان لیر ترکیه و لئوی رومانی جزء کم ارزش‌ترین واحدهای پولی بودند. از ژانویه ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ لیرهای جدید ترکیه با نام Yeni Turk Lirasi که با حروف اختصاری YTL بود به بازار عرضه شد.

لیر کشور ترکیه در دهه‌های اخیر

با شناور سازی ارز در سال ۲۰۰۱ فصل جدیدی در اقتصاد ترکیه شروع شد. با این کار تورم افسار گسیخته از بین رفت و همچنین این موضوع باعث رشد  ۲درصدی نرخ اقتصادی شد. در همین سال ترکیه از صندوق بین المللی در خواست کمک کرد و توانست در اقتصاد خود اصلاحات شایانی به وجود بی آورد. ترکیه در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ دچار بحران مالی شد و همین امر باعث کاهش رشد اقتصادی کشور شد.

 در سال ۲۰۱۲ بانک مرکزی ترکیه نمادی برای این واحد پول ایجاد کرد. این نماد ایجاد شده تقریبا مانند یک لنگر است و شامل یک حرف L  و دو حرف T می‌شود. رئیس جمهور این کشور در رابطه با این نماد می‌گوید: 

( شکل لنگر مانند این واحد پول به این اشاره دارد که لیر ترکیه مانند یک بندر امن است و خطوطی که در این شکل رو به بالا است به این معنی است که اعتبار لیر در حال افزایش است.)

علامت لیر کشور ترکیه

سخن پایانی 

کشور زیبا و توریستی ترکیه مانند سایر کشورها دارای تاریخچه عمیقی هست که ما در این مقاله به یکی از آن‌ها اشاره کردیم. واحد پولی ترکیه نیز دارای تاریخچه‌ای وسیع است که از ابتدا تا اکنون دست خوش تغییرات زیادی شده است. در این مقاله شما می توانید با بخشی از آین تاریخچه آشنا شوید. اگر بعد از خواندن تاریخچه لیر کشور ترکیه علاقه‌مند به دانستن سایر تاریخچه واحدهای پولی هستید اینجا کلیک کنید

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *