چرا فاکتورطلا اهمیت دارد؟ فاکتور طلا باید شامل چه مواردی باشد؟

فاکتور طلا

 

امروزه صدور و دریافت فاکتور برای طلا اهمیت زیادی دارد و باید به آن توجه کرد. خرید و فروش طلا فقط با فاکتور انجام می‌شود و همراه نداشتن فاکتور دردسرهای زیادی برای شما ایجاد می‌کند.

در فاکتور مواردی وجود دارد که ممکن است شما از آن خبر نداشته باشید و با آن‌ها آشنا نباشید. اگر علاقه مند به این هستید که در رابطه با فاکتور طلا بیشتر بدانید تا انتها همراه ما باشید.

فاکتور طلا

همانطور که در مقدمه خواندید چند سالی است که بحث فاکتور طلا بسیار مهم شده است. بیشتر ما هنگام خرید طلا به فاکتور آن توجه خاصی نمی‌کنیم یا حتی اگر هم دریافت کنیم در مراقبت و نگه داری آن توجه لازم را بخرج نمی‌دهیم. هنگام فروش طلا شما متوجه ارزش آن فاکتور می‌شوید و تازه بحث فاکتور به چشم شما می‌آید.

فاکتور طلا شامل بخش‌هایی است که خصوصیات طلا را نشان می دهد و همچنین نشانی، شماره تلفنی، کد پستی و یا هرگونه راه ارتباطی با طلا فروشی در آن درج شده است.

اهمیت دیگر این تیکه کاغذ برای این است که نشان می‌دهد طلاهای شما سرقتی یا دزدی هست یا نیست. اگر فاکتور طلا خود را گم کرده‌اید و یا از دست داده‌اید به فکر فاکتور جعلی و تقلبی نباشید زیرا در فاکتور‌های اصلی موارد و نکات ریزی وجود دارد که ممکن است شما متوجه نشوید ولی کسانی که در این کار هستند این نکات را می‌دانند و به راحتی می‌توانند مچ شما را بگیرند.

بخش های نوشته شده در فاکتور طلا

 

1- سربرگ فاکتور:

سربرگ اولین بخش و مهمترین بخش فاکتور است. سربرگ شامل مواردی همچون نام ، آدرس، شماره تلفن و لوگوی فروشگاه است. در سربرگ فاکتور یک شماره سریال نیز وجود دارد که این شماره سریال باید هم در فاکتور خریدار و هم در فاکتور فروشنده یکی باشند و با یکدیگر همخوانی داشته باشند.

 

2- مشخصات خریدار:

بعد از سربرگ بخشی وجود دارد که مشخصات خریدار در آن درج می‌شود. حداقل اطلاعاتی که در این بخش باید نوشته شود شامل نام و نام خانوادگی و شماره تماس خریدار است.

3- مشخصات قطعه خریداری شده :

نام کامل و دقیق محصولی که خریداره شده است باید در این محل توسط فروشنده نوشته شود. برای مثال اگر فقط در فاکتور نوشته شود “دستبند” این نام دقیق نیست بلکه باید نوشته باشد “دستبند کارتی با نگین” زیرا لازم است شکل، طرح و متعلقات در نام ذکر شود. وزن طلا خریداری شده را نیز به صورت دقیق باید یادداشت کرد و اگر چندین محصول وجود داشت وزن هر کدام را به صورت جداگانه باید درج کرد و پس از اتمام خرید باید خطی پایین آن‌ها کشید که این خط برای تکمیل و اتمام خرید است.

 

4- عیار طلا:

تفاوت عیارهای طلا به معنای تفاوت در درصد خلوص آن است. بنابراین عیار طلا چنانچه تغییر کند قیمت نیز تغییر می‌کند به همین خاطر باید عیار طلا در هنگام خرید درج شود. ما عیار طلا را با اعداد 18 یا 24 می‌گوییم ولی این اعداد در فاکتور معنی ندارد زیرا در فاکتور باید اعداد سه رقمی نوشته شود.

 

5- قیمت روز طلا:

منظور از قیمت روز طلا همان قیمت روی تابلو است که بدون احتساب سود و مالیات است. به علت تغییر قیمت طلا در هر دقیقه باید حتما قیمت طلا در آن لحظه نوشته شود. اگر جایی کلمه “مظنه” را دیدید تعجب نکنید زیرا برخی از طلا فروشان از این لغت نیز استفاده می‌کنند.

 

6- نرخ اجرت :

کارمزد ساخت طلا یا همان نرخ اجرت هزینه ای است که شما باید هنگام خرید طلا پرداخت کنید که با توجه به ظرافت، پیچیدگی و… قیمت اجرت متغیر است.

 

7- سود تک فروشی:

منظور از این پارامتر سودی است که طلا فروش از فروش جواهرات کسب می‌کند. این قیمت توسط اتحادیه طلا و جواهرات تعیین می‌شود که اکنون حداکثر سود 7‌% است که شما هنگام خرید باید پرداخت کنید.

 

8- متعلقات طلا:

گاهی همراه قطعه شما نگین یا سنگ و… وجود دارد که به آن‌ها متعلقات می‌گویند. وزن این متعلقات باید به صورت جداگانه محاسبه شود زیرا این موارد جزء طلا به حساب نمی ‌آیند و وزن جداگانه‌‌‌‌‌ایی دارند.

 

9- مالیات بر ارزش افزوده:

طبق قوانین کشور ما برای خرید هر نوع کالا 9% مالیات باید پرداخت شود که این هزینه را در هنگام خرید طلا نیز باید پرداخت کنید و فروشنده نیز موظف است این 9% را از شما بگیرد.

 

10- مبلغ نهایی خرید:

طلا فروش باید با استفاده از فرمول حساب کردن طلا که در مقاله چگونه در 5 دقیقه قیمت طلا را محاسبه کنیم؟ گفتیم، قیمت نهایی محصول را به شما اعلام کند و قمیت را هم به عدد و هم به حروف بنویسد.

 

11- مهر و امضا طلا فروشی:

فاکتوری که امضا و مهر نداشته باشد با یک تکه کاغذ باطله تفاوتی ندارد به همین خاطر حتما حواستان باشد که امضا و مهر پایین فاکتورتان زده شود.

 

سخن پایانی

 

بهتر است فاکتور طلاهایتان را نگه دارید تا در هنگام فروش به مشکل برنخورید. فاکتور طلا امروزه حکم یک سند مالکیت را دارد پس بهتر است هنگام خرید حتما آن را دریافت کنید. مشخصات درج شده در فاکتور طلا خیلی مهم است و امکان جعل کردن فاکتور به دلیل موارد و نکات کوچک ولی مهم آن تقریبا غیرممکن است و اگر انجام بشود پیگرد قانونی خواهد داشت. ما در این مقاله بخش‌های مختلف فاکتور شامل سربرگ، مشخصات خریدار، مقدار سود فروشنده و… را به شما گفتیم.

 

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا هنگام خرید طلا مطمئن تر باشید و به فاکتور دقت بیشتری داشته باشید.

 

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *