آموزش تشخیص طلا اصل و تقلبی

تشخیص طلا اصل و تقلبی

اینکه بدانیم طلایی که تهیه کردیم اصل است یا تقلبی امروزه یکی از واجبات به حساب می‌آید. چرایی این مسئله در این است که ممکن است شما بدون آگاهی به خرید بروید و طلا فروش نیز از این موضوع مطلع شود و طلا تقلبی را به شما به جای طلا اصلی بدهد. پس به همین خاطر است که شما باید در رابطه با تشخص طلا اصل اطلاعات کامل و لازم را داشته باشید.

برای اینکه بتوانید طلا تقلبی را بشناسید و متوجه آن بشوید لازم نیست که یک طلا ساز و یا طلا فروش حرفه‌ای باشید زیرا راهکارهایی وجود دارد که شما حتی در منزل نیز می‌توانید انجام بدهید. در ادامه ما برای شما این راهکارهای تشخیص طلا اصل و تقلبی را توضیح خواهیم داد.

روش تشخيص طلا اصل و تقلبی در خانه

اگر می‌خواهید در منزل‌تان تشخیص دهید که فلزی که خریداری کردید طلا هست یا نه، تنها با چند ترفند ساده می‌توانید از این موضوع مطلع شوید. این روش‌های به ظاهر ساده بسیار کاربردی هستند.

  •  تشخیص طلا اصل و تقلبی با استفاده از آب

این روش بسيار راحت و بدون هیچ گونه دردسر است. به این ترتيب که شما فقط به یک ظرف پر از آب نیاز دارید تا طلا مدنظرتان را داخل آن بی‌اندارید.

اگر مشاهده کردید که قطعه شما به ته ظرف رسیده است یعنی آن قطعه طلا است و اگر مشاهده کردید که قطعه شما بر روی آب باقي ماند یعنی طلا نیست و بدل است. خوبی این روش در این است که هیج گونه آسیبی به طلا شما وارد نمی‌شود.

  •  تشخیص طلا اصل و تقلبی با استفاده از سرکه

برای این کار تنها لازم است که سرکه را داخل قطره چکان بریزید و سپس بر روی طلایی که می‌خواهید آزمایش روی آن انجام شود بچکانید. اجازه دهید که سرکه بر روی  قطعه طلا شما حدود ۲۰الی۳۰ دقيقه بماند. چنانچه بعد از ۳۰ دقيقه طلا شما تغییر رنگ داد و به رنگ سیاه تبديل شد، یعنی قطعه‌ای که مورد آزمایش قرار دادید طلا نیست. به دلیل خاصیت اسیدی بودن سرکه، سرکه باعث می‌شود که آبکاری از روی فلز از بین برود و مشخص شود قطعه شما طلا بوده یا طلا نبوده است.

تشخیص طلا اصل و تقلبی با استفاده از سرکه

  •  تشخیص طلا اصل و تقلبی با استفاده از حرارت

از روش‌های دیگر که می‌توان طلا اصل را تشخیص داد استفاده از حرارت است. البته باید توجه کنید که منظور از حرارت اتش نیست. برای این کار، قطعه مورد نظرتان را روی یک یخ قرار دهید؛ اگر مشاهده کردید که یخ دارد ابتدا با سرعت کمی دارد آب می‌شود و سپس با سرعت زیادتری، این موضوع نشان می‌دهد که طلا شما اصل است. چنانچه این پدیده را مشاهده نکردید یعنی طلا شما تقلبی است.

 تشخیص طلا اصل و تقلبی با استفاده از حرارت

 

  • تشخیص طلا اصل و تقلبی با استفاده از وایتکس

روش بعد که راحت است، استفاده از وایتکس است. یک پارچه پهن کنید، طلا را روی آن بگذارید، چند قطره وایتکس بر روی قطعه‌تان بریزید. چند دقیقه وقت بدهید، اگر رنگ قرمز، سبز و یا قهوه‌ای مشاهده کردید یعنی طلا شما اصل است ولی اگر رنگ آن غیر از این رنگ‌‌‌ها شد و قطعه شما آسیب دید و یا دچار خوردگی شد یعنی قطعه شما طلا نیست.

البته توجه کنید که بهتر است از این روش استفاده نکنید چون باعث آسیب دیدگی طلا می‌شود.

  • تشخیص طلا اصل و تقلبی با استفاده از کد حک شده روی آن

بر روی هر فلز برای مثال بر روی پلاتین، طلا و نقره  کد مخصوص آن حک می‌شود که باید به صورت واضح و خوانا نوشته شده باشد. به طور مثال کد روی نقره می‌تواند عدد ۸۰۰ باشد و یا کد روی طلا می‌تواند ۹۲۵ باشد که این نشان دهنده این است که در خلوص فلز طلا ۹۲.۵ ٪ است.

کد فلزات پلاتین، طلا و فلز به این صورت است:

تشخیص طلا اصل و تقلبی با استفاده از کد حک شده روی آن

  •  تشخیص طلا اصل و تقلبی با استفاده از آهنربا

طلا جذب آهنربا نمی‌شود به دلیل آرایش الکترونی اتم آن. البته در یک صورت ممكن است جذب بشود، هنگامی که شما این آزمایش را با دستگاه قوی‌تری مانند MRI انجام بدهید. چنانچه طلا اصل باشد جذب آهنربا نخواهد شد.

سخن پایانی

در این مقاله ما ۶ ترفند به شما گفتیم تا طلا تقلبی را از طلا اصل تشخیص دهید. تشخیص طلا اصل و تقلبی با استفاده از سرکه، آب، یخ و …. البته باز هم توجه داشته باشید که ممکن است برخی از این راهکار‌ها به طلا شما آسیب وارد کند پس بهتر است با دقت از هر کدام از آن‌ها استفاده کنید. اگر می خواهید در رابطه با طلا اطلاعات بیشتری داشته باشید اینجا کلیک کنید.

دیدگاه خود را در میان بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *